Čoraz viac Slovákov chodí na poľské čerpacie stanice. Pri dovoze paliva platia tvrdé pravidlá, Poliaci spúšťajú hraničné kontroly

Celonárodná blokáda vo Francúzsku znížila hospodársku aktivitu v krajine o 36 % Ilustračná fotografia. Foto: TASR/AP

Lacnejší benzín a nafta lákajú do Poľska množstvo Slovákov. Priveľa benzínu v bandaskách vás môže vyjsť draho. Striehnu slovenskí a po novom aj poľskí colníci.

Slováci žijúci v severných okresoch už týždeň vo veľkom jazdia na nákupy do Poľska. Varšava od 1. februára uplatňuje nulovú DPH na potraviny, pôvodne bola vo výške päť percent. Daň z pridanej hodnoty (DPH) na benzín a naftu u našich severných susedov klesla z 23 percent na osem percent. DPH takto v Poľsku znížili dočasne na pol roka.

Na porovnanie, na Slovensku je spotrebná daň na benzín vyše 50 centov na liter (takmer tretina z celkovej ceny) a pri nafte 37 centov na liter (zhruba štvrtina z celkovej ceny). Základné potraviny sú zdanené 10-percentnou sadzbou dane z pridanej hodnoty, na ostatné sa vzťahuje DPH vo výške 20 percent.

Okrem nádrží aj do kanistrov

Záujem je veľký, vodiči čerpajú palivo nielen do nádrží, ale aj do kanistrov a bandasiek. Poľsko preto spúšťa hraničné kontroly množstva prevážaných pohonných hmôt. Dopravná polícia bude kontrolovať vozidlá vracajúce sa z Poľska na Slovensko. Upozorňuje na to slovenské veľvyslanectvo vo Varšave.

„Cez hranice je možné v zmysle predpisov prepraviť plnú nádrž a maximálne štyri 60-litrové kanistre určené na prepravu paliva,“ priblížilo Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR na webe.

Poľské verzus slovenské pravidlá

Mnoho vodičov však nevie, že hoci Poliaci im dovolia vyviezť až 240 litrov benzínu či nafty v kanistroch, na Slovensku sú podmienky prísnejšie. Okrem paliva v nádrži smiete cez hranicu prepravovať maximálne desať litrov, upozornila Markíza.

Ak prevážate väčšie množstvo, máte povinnosť podať daňové priznanie a zaplatiť spotrebnú daň. V opačnom prípade vám hrozí pokuta vo výške od 30 eur až do 16-tisíc eur.

Lacný benzín spolu s oslabením poľskej meny láka aj českých zákazníkov. Rovnako chodia nakupovať potraviny a načerpať palivo. Česká legislatíva je trochu štedrejšia a umožňuje previezť cez hranice 20 litrov paliva v kanistroch.

OĽaNO dane znižovať nechce

Straty pre slovenský štátny rozpočet z nákupnej turistiky sú menšie ako straty z prípadného zníženia DPH, povedal minister financií SR a líder OĽaNO Igor Matovič. Odmieta preto úvahy o znížení DPH na potraviny, ku ktorému pristúpili napríklad vlády v Maďarsku či Poľsku.

„Podľa našich prepočtov to, čo (slovenská) štátna kasa stratí nákupmi (Slovákov) za hranicami, je výrazne menej ako to, čo by štátna kasa stratila znížením DPH. Máme našťastie slobodný prechod cez hranice, takže ak niekto uzná za vhodné, že mu stojí za to ušetriť nejaké eurá pri nákupe za hranicami, je slobodný tak konať. Pre ochranu verejných financií je zodpovednejšie držať súčasnú sadzbu DPH, ako podliehať nejakej panike. Následne by totiž nikto zníženú sadzbu DPH už nezvýšil,“ spresnil.

Cez víkend postoj potvrdil aj premiér Eduard Heger. „Nebudeme populisticky reagovať,“ čím odmietol znižovanie daní na palivo či potraviny.


Ďalšie články