Cesta prvej triedy s označením I/66 spája severnú a južnú hranicu Slovenska. Nebolo to tak vždy a jej potenciál zostával dlho nepovšimnutý. Za posledné desaťročie sa stala populárnou atrakciou cestovateľov. Zakladateľ tohto projektu a vášniný motorkár Juraj Smrečan má však oveľa väčšie ambície.

Jedinečnosť ľudovo nazývanej Route 66 spočíva v tom, že na pomerne krátkom úseku spája nespočítateľné množstvo pozoruhodností, ktoré tvoria charakter našej krajiny. Spájajúc desiatky historických pamiatok, prírodných krás a jedinečných technických monumentov je táto cesta skutočným európskym unikátom.

Technický aspekt Route 66 neohúri

Charakteristika z kartografického hľadiska je len obyčajným vytýčením parametrov cesty prvej triedy. I/66 začína v Šahách na slovensko-maďarskej hranici. Cez Krupinu a Zvolen sa ťahá kolmo na sever až po Banskú Bystricu, kde sa otáča na východ a pretína Horehronie.

Podliezajúc Nízke Tatry z južnej strany, Route 66 kedysi končila medzi malými obcami Telgárt a Vernár na hranici Prešovského a Banskobystrického kraja. Zásluhou Slovenskej asociácie Route 66, ktorá sa poslednú dekádu venuje jej rozvoju, dnes končí až v Tatranskej Javorine na hranici s Poľskom.

Foto: Martin Minka

Od Vernára až po hranice nahradila cestu s číslom 67. Dnes tak Route 66 prakticky pretína krajinu od severu až po juh a so svojou dĺžkou 260 kilometrov sa dá celá prejsť za niekoľko hodín.

Jedinečný prierez krajinou

O kráse a jedinečnosti tejto trasy vie svoje Juraj Smrečan, prezident Slovenskej asociácie Route 66. Vášnivý motorkár a odhodlaný aktivista v sebe stále živí zápal pre to, aby svoju myšlienku dokázal odovzdať dostatočnému počtu ľudí.

Route 66 je príležitosť pre všetkých, ktorí na nej žijú, opakoval Smrečan, keď ho Štandard navštívil v sídle združenia v Lopeji. Model Route 66 sa nachádza približne v polovici dĺžky cesty a zároveň stojí pri pomyselnej vstupnej bráne Horehronia.

Cesta obchádza nespočetné množstvo kultúrnych, historických či technických pozoruhodností. Či už ide o železničné mosty v okolí Krupiny a tunel v Telgárte, alebo desiatky chrámov vrátane banskobystrickej katedrály a dreveného kostolíka v Tatranskej Javorine, prípadne hrady a zámky ako Dobrá Niva či Slovenská Ľupča.

telgárt
Chmarošský viadukt v Telgárte. Foto: Martin Minka

Neobchádza len krásy, ale aj problémy

Na Horehroní sa žije z ruky do úst, priznal Smrečan, ktorý z tejto oblasti pochádza. Ako s humorom hovorí, na Route 66 sa narodil. Jej potenciál je podľa neho príležitosťou zvýšiť životnú úroveň obyvateľstva.

Cudzie mu nie sú ani problémy rómskej komunity, ktoré mala asociácia v minulosti ochotu riešiť. Predaj lesných plodov popri ceste nie je síce dominantný, ale účinné riešenie si vyžaduje podporu úradov. Na tú asociácia šťastie už nemala.

Osobitným príbehom sú gudrónové jamy pri Predajnej, ktoré svojou minulosťou a kolosálnymi dosahom na súčasnosť patria medzi najväčšie ekologické katastrofy Slovenska.

(viac…)




Najnovšie autorské články