Mercedes dostal zelenú pre svoj Drive Pilot. K plne autonómnemu vozidlu je už len krôčik

maxresdefault Interiér Mercedesu S. Foto: YouTube

Nemecký výrobca automobilov Mercedes dostal od tamojšieho regulačného úradu povolenie na používanie svojho autonómneho systému Drive Pilot. Zatiaľ však iba pre nižšie rýchlosti. Drive Pilot je v tejto podobe predstupňom plne autonómneho vozidla.

Plne autonómna jazda v osobnom aute je v Európe opäť o krôčik bližšie. Nemecký dopravný regulátor KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) totiž schválil systém Drive Pilot z dielne Marcedesu.

Prítomnosť tohto prvku výbavy znamená, že vodič sa môže sústrediť na vykonávanie iných činností počas toho, ako sa vozidlo nachádza v riadnej premávke. Reč je napríklad o mailovaní, telefonovaní či online nakupovaní. Nesmie však spať. Automobilka ho bude od budúceho roka poskytovať vo svojich najvyšších modeloch S a plne elektrickom EQS.

„Týmto míľnikom opäť dokazujeme našu priekopnícku prácu v automatizovanom riadení a tiež iniciujeme radikálnu zmenu paradigmy,“ povedal technologický riaditeľ firmy Daimler Markus Schäfer. Daimler je materskou spoločnosťou Mercedesu.

Schäfer tiež uviedol, že akonáhle bude v Číne a Spojených štátoch uspôsobená legislatíva, Mercedes-Benz ponúkne systém aj na týchto obrích trhoch. Informuje o tom portál Deutsche Welle.

Priestoru na využitie je dostatok

KBA dala systému úplnú zelenú pri rýchlostiach až do 60 kilometrov za hodinu. Úrad sa ešte musí rozhodnúť, či ho schváli aj pre diaľničnú rýchlosť do 130 kilometrov za hodinu a či odobrí asistenta zmeny jazdného pruhu, ktorý by automatizoval predbiehanie iného auta.

Podľa vyjadrenia výrobcu sa v Nemecku nachádza viac ako 13 100 kilometrov diaľníc, ktoré sú pre použitie autonómneho systému Drive Pilot vhodné.

Americký automobilový magazín Car and Driver konkretizuje, že systém využíva sadu senzorov, radarov, mikrofónov a kamier určených pre už existujúce asistenčné systémy a pomáha si napríklad aj zariadením monitorujúcim vlhkosť pod kolesami umiestneným v podbehoch. K dispozícii sú tiež poistky proti poruchám riadenia, brzdenia a elektrických systémov.

Systém Drive Pilot vyzve vodiča, aby prevzal riadenie, ak určité podmienky splnené nie sú. Ak tak vodič neurobí, systém vozidlo zastaví, spustí výstražné svetlá a aktivuje funkciu núdzového volania.

Nie je autonómna jazda ako autonómna jazda

KBA schválila systém na základe technických požiadaviek stanovených Organizáciou Spojených národov (OSN). „KBA stanovuje národné, európske a medzinárodné štandardy v oblasti bezpečnosti cestnej premávky na ceste k autonómnemu riadeniu,“ skonštatoval prezident KBA Richard Damm.

Vo všeobecnosti rozlišujeme 5 stupňov autonómnej jazdy. Systém Mercedesu spadá do kategórie 3, pričom o plne autonómnom aute sa dá hovoriť od stupňa 4, keď si môže vodič zdriemnuť alebo opustiť svoje miesto a pohybovať sa po vozidle. Stupeň číslo 5 ani nevyžaduje prítomnosť vodiča. Takéto vozidlo nemusí mať teoreticky ani volant a malo by byť schopné samé zvládať aj extrémne poveternostné podmienky.


Ďalšie články