Synoda o synodalite a LGBT ideológia v cirkvi

Synoda o synodalite. zdroj: synoda.sk Synoda o synodalite. zdroj: synoda.sk

Katolícka cirkev momentálne rieši otázku, či video organizácie New Ways Ministry patrí na internetovú stránku synody o synodalite. Na prvý pohľad banálny spor v sebe však skrýva zásadnú otázku o prístupe katolíckej cirkvi k LGBT komunite.

Korene sporu, ktorý sa momentálne odohráva v katolíckej cirkvi, siahajú až do roku 1977. Vtedy totiž katolícka rehoľná sestra Jeannine Gramicková spolu s katolíckym kňazom Robertom Nugentom založili v Marylande v USA organizáciu s názvom New Ways Ministry (NWM). Táto organizácia sa pôvodne venovala katolíkom, ktorí sa identifikovali ako homosexuáli. Dnes tu však už môžeme zarátať aj bisexuálov, transgenderové osoby a podobne. Na tom by, samozrejme, nebolo nič zlé, veď podobné prípady poznáme aj na Slovensku (Linka Valentín), problémom však je, že NWM koná v rozpore s náukou katolíckej cirkvi. Jej predstavitelia totiž podporujú manželstvá homosexuálov, podporujú ich v adopcii detí či podstúpení zmeny pohlavia a bojujú za rôzne ďalšie ich „práva“. Úplne jednoducho povedané, je to taká katolícka obdoba slovenskej organizácie Inakosť.  

NWM sa pritom dlhodobo snaží o oficiálne schválenie od katolíckej cirkvi. Cirkevní predstavitelia v nej preto už viackrát podnikli prešetrovania, pričom doposiaľ všetky sa vyslovili proti jej oficiálnemu uznaniu. Dokonca sa stalo ešte niečo navyše: Kongregácia pre náuku viery v roku 1999 po svojom zisťovaní konštatovala, že Gramickovej s Nugentom by mala byť kvôli nejednoznačnosti a chybám v prístupe zakázaná pastorácia medzi homosexuálmi (Nuget poslúchol, Gramicková nie). Túto správu podpísal vtedajší prefekt kongregácie Joseph Ratzinger, neskorší pápež Benedikt XVI. V roku 2010 nebohý kardinál Francis George, vtedajší biskup Chicaga a predseda Konferencie katolíckych biskupov USA, vydal vyhlásenie, v ktorom uviedol, že služba poskytovaná New Ways Ministry nemá súhlas ani uznanie zo strany katolíckej cirkvi.

Odvtedy, samozrejme, ubehlo veľa rokov, časy sa zmenili a NWM si získalo viacero priaznivcov v radoch katolíckej cirkvi, pričom najprominentnejším je jezuita James Martin, ktorý je u nás známy najmä vďaka svojej knihe Jezuitský návod (takmer) na všetko. Ten sa v posledných rokoch začal venovať najmä „pastorácii“ LGBTI osôb či skôr propagande ich práv. Práve on na svojom twitterovom účte 6. decembra upozornil, že video od NWM sa objavilo na webovej stránke synody medzi oficiálnymi zdrojmi. Martin to nazval „malým, no historickým krokom vpred pre LGBTQ katolíkov.“

Po tom, čo o tejto skutočnosti informovali viaceré médiá, však bolo spomínané video z internetovej stránky synody odstránené.

Listy

Až doteraz sa zdalo, že to bude len malá, nepodstatná epizódka. Avšak už dva dni nato, teda v stredu 8. decembra sa vedenie NWM rozhodlo zverejniť informáciu, že ešte na jar a v lete tohto roka dostal jej riaditeľ Francis DeBernardo dva súkromné listy, ktoré mu poslal pápež František.

Ich celé znenie sa na internete zatiaľ neobjavilo, no stránka National Catholic Reporter, ktorá o tom informovala ako prvá, uvádza, že oba listy sú napísané v španielčine a uvádzajú, že pápež si je vedomý, že „história New Ways Ministry nebola ľahká“, ale tiež, že „milovať nášho blížneho je druhým prikázaním, ktoré je nevyhnutne spojené s prvým prikázaním, milovať Boha“.

Okrem toho v jednom z listov pápež DeBernardovi píše, že mu ďakuje „za susedskú prácu“ a rovnako za to, že mu ozrejmil históriu NWM. František píše: „Veľmi mi pomohlo poznať celý príbeh, ktorý ste mi vyrozprávali. Niekedy o ľuďoch a organizáciách dostávame čiastočné informácie, a to nepomáha. Váš list, ktorý objektívne opisuje vašu históriu, mi dáva svetlo, aby som lepšie porozumel niektorým situáciám.“

Posledná zverejnená pasáž listu sa venuje práci sestry Jeannine Gramickovej, spoluzakladateľky organizácie, ku ktorej František napísal: „Viem, ako veľmi trpela.“ Ďalej dodáva: „Je to statočná žena, ktorá svoje rozhodnutia prijímala v modlitbe.“

Prvý list je datovaný 3. mája tohto roku, ďalší 17. júna. V podobnom čase, teda 21. júna 2021 pápež František poslal srdečný, rukou písaný list aj samotnému Martinovi, v ktorom ho povzbudzoval v jeho službe LGBTQ ľuďom. Podobne ako NWM aj Martin tento list zverejnil po tom, čo čelil tlaku kvôli spôsobu, akým ako katolícky kňaz pristupuje k otázkam LGBT ľudí.

K spomínaným listom riaditeľ NWM povedal, že korešpondenciu pôvodne neplánovali zverejniť, no napokon sa rozhodli pre tento krok, pretože veria, že to je potrebné v situácii, ktorá nastala a pre to, aby ľudia lepšie pochopili pápeža Františka. Jezuita James Martin k tomu dodal, že „vrúcny list Svätého Otca NWM nie je len ďalším krokom v jeho prihováraní sa LGBTQ ľuďom, ale aj začiatkom akejsi rehabilitácie NWM a [jeho spoluzakladateľky] sestry Jeannine ako uznanie ich dôležitej služby v našej cirkvi“.

A zdá sa, že zverejniť listy sa organizácii oplatilo, keďže už v nedeľu 12.decembra sa spomínané video znova objavilo na oficiálnej stránke synody. Okrem toho organizácii poslal osobné ospravedlnenie aj Thierry Bonaventura, komunikačný manažér Generálneho sekretariátu Biskupskej synody, ktorý v správe zaslanej NWM píše, že on osobne dal z „interných procedurálnych dôvodov“ príkaz na to, aby bolo video zmazané. Teraz sa však chce ospravedlniť, pretože si uvedomil, že tento krok môžu LGBTQ ľudia a NWM vnímať ako odstrčenie tých, ktorí sa chcú zapojiť do synodálneho procesu. DeBernardo v reakcii na ospravedlnenie píše, že sa jedná o historický moment, pretože nikto z Vatikánu sa doposiaľ ešte nikdy neospravedlnil LGBTQ ľuďom a dodáva, že po vzore Vatikánu by mala poskytnúť priestor na vyjadrenie pre LGBTQ ľudí každá diecéza.

Ospravedlnenie Thierryho Bonaventuru NWM. Zdroj: FB James Martin

Katolíci a práca s homosexuálmi

Problémom v celej situácii nie je to, že klerici ako sestra Gramicková, DeBernardo či James Martin chcú pracovať s ľuďmi z tejto komunity, prípadne, že by niekto nechcel, aby problémy, s ktorými sa títo ľudia stretávajú, zazneli v rámci synodálneho procesu. Naopak, niečo také je chvályhodné a potrebné, napokon cirkev k tomu dlhodobo vyzýva. Veď aj v Katechizme katolíckej cirkvi (2358) sa píše, že homosexuálne cítiace osoby treba „prijímať s úctou, súcitom a jemnocitom a vyhýbať sa akémukoľvek náznaku nespravodlivosti a diskriminácie voči nim“. A možno je aj pravda, že cirkev by voči nim mohla používať trochu iný tón.

Problémom v tomto prípade však je, že katolíci, ktorí fungujú v rámci NWM, schvaľujú aj homosexuálne správanie (a rôzne ďalšie veci ako potraty a podobne), ktoré však Písmo (Sodoma a Gomora, 1 Kor 6, 9; 1 Tim 1, 10) aj učenie katolíckej cirkvi (KKC 2357) na mnohých miestach jasne odmietajú. Títo ľudia ich teda podporujú aj v požiadavkách, ktoré sú v zjavnom rozpore s Písmom a učením katolíckej cirkvi. Pritom treba dodať, že tu nejde o akýsi akademický teologický spor o to, čo vraví Písmo o vzťahoch homosexuálov.

Predstavitelia tejto organizácie, ako aj sám James Martin, sú veľmi aktívnymi podporovateľmi mnohých ideologických zvráteností, z ktorých sa bežnému slovenskému katolíkovi krúti hlava. Stránka NWM napríklad chváli (katolícku) Univerzitu v Južnej Dakote za to, že neidentifikuje svojich študentov podľa pohlavia, s akým sa narodili, ale podľa toho, ako sa aktuálne cítia a zohľadňuje to aj v takých oblastiach, ako sú toalety či šatne. Pripomeňme teda prípad zo štátu Virginia, keď jeden zo študentov využil takúto politiku miestnej školy k znásilňovaniu spolužiačok. Stránka taktiež ponúka zoznam univerzít, ktoré poskytujú podobné „vymoženosti“, alebo iným spôsobom podporujú požiadavky LGBT komunity. Farnostiam či školám zas poskytuje návod na to, ako byť inkluzívny voči transgenderovým osobám. Mimo iného vyzýva na zavedenie toaliet nie na základe pohlavia, ale genderu, doplnenie knižníc literatúrou týkajúcou sa skúseností trans ľudí, organizovaním seminárov alebo podujatí, ktoré by zvýšili povedomie o transsexuálnej problematike, či používanie rodovo neutrálneho zámena pri oslovovaní osôb, ktoré nepoznáme.

James Martin zas prednáša po celej Severnej Amerike na tému podpory LGBT ľudí, pričom sa zameriava najmä na mladých a školy. Aj vďaka nemu sú jezuitské školy v USA touto propagandou priam zaplavené. Martin chváli školy, ktoré vyvesia dúhovú vlajku, prípadne iným spôsobom propagujú LGBT ideológiu. Propaguje nielen aktivity NWM, ale aj podujatia, ako sú National Coming Out Day, čo je podujatie venované podpore požiadaviek LGBT ľudí v USA, či takzvané levanduľové omše, čo sú katolícke bohoslužby organizované pri príležitosti tohto dňa, pričom v nemálo prípadoch mali pri nich kňazi dúhovú štólu či ornát, alebo pred kostolom vyvesili dúhovú vlajku. Na mnohých aj katolíckych školách sa z toho dôvodu konali večierky propagujúce LGBT ideológiu. Tu opäť pripomeňme, že problémom nie je to, že tento kňaz sa snaží o scitlivenie vnímania takýchto osôb, ale že spolu s tým tlačí do škôl LGBT ideológiu najhrubšieho zrna, ktorá je v príkrom rozpore s učením katolíckej cirkvi.

Večierok venovaný gender ideológii na jezuitskej Xavier university v USA.

Synodálna odpoveď homosexuálom

Ak sa teraz vrátime späť na úvod, vidíme, že otázka toho, či je video organizácie New Ways Ministry zverejnené na oficiálnej stránke synody, nie je otázkou toho, či katolícka cirkev chce vypočuť aj osoby, ktoré sa identifikujú ako homosexuáli, transsexuáli a podobne, ale otázkou toho, aký postoj k týmto ľuďom chce cirkev zaujať. Či je to cesta, akú razí James Martin a NWM, ktorá znamená relativizovať či redefinovať hriech, a teda rezignovať na Kristovo učenie, ktoré majú katolíci zvestovať týmto ľuďom a celému svetu. Alebo je to cesta, keď sa cirkev tieto osoby snaží nielen vypočuť, ale aj zastávať pravdu, a tak vlastne aj reálne pomôcť týmto ľuďom.

Snaha vypočuť si a lepšie pochopiť homosexuálov, transgenderové osoby a mnohých ďalších v rámci synody je určite správna a nikto to nekritizuje. No ak by sa presadila cesta, ktorú razí NWM, bolo by to rovnaké, ako keby katolícka cirkev povedala, že smilstvo už nie je hriech a začala podporovať spolužitie ľudí pred svadbou. Cirkev to môže spraviť, no potom už viac nebude cirkvou Ježiša Krista, ale liberálnej propagandy.

Je smutné, že postoj katolíckej cirkvi k LGBT ľuďom na hlavnej stránke synody momentálne reprezentuje organizácia, ktorá predstavuje skôr progresívny ako prístup katolíckej cirkvi k tejto problematike.


Ďalšie články