V školstve nie je žiaden systém, všetci sú zmätení, je to úplný chaos. Dostali sme sa akoby do éry socializmu, robia si s nami, čo chcú, no všetko sa zakryje pod rúško covidu. Deti sú duševne aj fyzicky zdevastované, hovorí Norbert Kyndl, riaditeľ bratislavského Gymnázia Ladislava Novomeského.

Minister školstva vymenil otvorené školy za obchody. Ako to vnímate?

Vyzerá to tak, že to musel vymeniť. Je to chorý biznis vo vláde, niečo za niečo.

Biznisom si vysvetľujete, že minister školstva Branislav Gröhling zrazu upustil od sľubov, že školy sa plošne nezavrú?

Áno. SaS tak rozhodla. Richard Sulík mu zrejme povedal, že chce otvorené obchody, takže musia v niečom ustúpiť. Ustúpili v tom najhoršom, čo mohli, a zatvorili školy.

To vyzerá na slabý politický výtlak.

Nejdem sa k tomu ani vyjadrovať. Každý druhý deň sa na tlačovkách vyhlasujú nové pravidlá, zasadá koaličná rada, potom vláda, parlament nakoniec niečo zmení. Nikto nevie, ako a čo bude, lebo každý chce niečo iné. Jeden vyjedná obchody za školy, druhý vyjedná schválenie reformy, následne vleky a podobne. Je to čistá politika, nič pre dobro ľudí.

Najviac ma rozčuľuje, že v školstve nie je žiaden systém. Nie sú nastavené pravidlá, semafory sa stále menia. Nečudujem sa, že ľudia nedodržiavajú pravidlá, keď ani nevedia, čo majú rešpektovať. Všetci sú zmätení, je to úplný chaos. Napríklad o zatvorení našej školy som sa dozvedel deň predtým. Mali sme nachystané vianočné aktivity, opakovanie učiva, prednášky, lebo minister Gröhling dával od septembra nám všetkým šancu, že školy sa zatvoria ako posledné a že to nedovolí.

Nerozumiem ani tomu, na základe akých pravidiel zatvárajú regionálni hygienici školy. Školy v Bratislave zavreli, hoci bolo veľa okresov, ktoré mali oveľa horšie štatistiky, ktoré sa tiež účelovo skresľujú a sú zahmlené. Poctivo sme u nás dodržiavali školský semafor. Keď sa v triede vyskytlo pozitívne dieťa, všetci išli do karantény. Keby sa len polovica žiakov školy mohla učiť prezenčne, bolo by to výborné. Teraz sú žiaci doma, učitelia aj doma, aj v škole. Podľa toho, kde majú podmienky a pomôcky. Rodičia musia byť tiež doma, variť a starať sa o deti. Narýchlo požičiavame ešte dnes niektorým rodinám počítače.

Podnet na zatváranie škôl vyšiel od hlavného hygienika Jána Mikasa, ktorý upozornil, že by sa tým výrazne znížila mobilita.

Hlavný hygienik im to nemôže prikázať. Záleží od toho, či je človek na regionálnom úrade úplne závislý od pána Mikasa, alebo má vlastný reálny pohľad na problém. Bratislavský hygienik ani nerozmýšľal a od stola nás okamžite zatvoril. Nevypracoval a nežiadal žiadnu analýzu. Nič. Tak dnes oni rozhodujú skoro o všetkom: dvesto eur, tristo eur, šesťsto, päťsto eur dáme či nedáme zaočkovaným... Ako na tureckom trhu.

Bratislavský hygienik Stanislav Duba argumentuje tým, že školy nepredstavujú izolovaný svet, lebo deti sa vracajú do rodín, čím sa šíri nákaza.

Všade na svete sa deti vracajú zo školy domov. Chceli by, aby sa domov nevrátili a spali v škole? To je slabý argument o ničom. Ako to potom vyhodnotili hygienici, ktorí nechali školy otvorené? V tých okresoch šírenie nákazy v rodinách neplatí? Tam nechodili deti zo školy domov? V susedných krajinách, kde sú školy otvorené, sa nevracajú deti zo školy domov?

Závisí aj od situácie. V niektorých školách chýbalo toľko učiteľov, že nemal kto suplovať.

V Bratislave je viacero zriaďovateľov, ale zrejme najväčším je Bratislavský samosprávny kraj. Deň pred zatvorením sme mali ako riaditelia poradu a vo viacerých školách bolo veľmi málo pozitívne testovaných žiakov alebo učiteľov. Pamätám si, že napríklad Gymnázium Hubeného nemalo do dňa porady ani jedného pozitívneho žiaka, učiteľa alebo zamestnanca. Napriek tomu celú školu šmahom ruky zatvorili.

Áno, je pravda, že niektoré školy na tom boli horšie, ale tiež veľa závisí od riaditeľov a aj od opatrení, ktoré škola má stanovené a ako ich aj dodržiava a kontroluje. Niektorí riaditelia sú veľmi opatrní a aj zo štyroch tried v karanténe zavrú celú školu. Dve tretiny žiakov by sa pritom mohli pokojne učiť prezenčne. Ale ak si myslia, že prejsť na dištančné vyučovanie je dobré, tak prosím. Možno je to pre nich jednoduchšie, ale kde sa stratil žiak a jeho potreby? Každý riaditeľ zodpovedá za svoju školu.

(viac…)




Najnovšie autorské články