3. decembra, 06:19

So zatvorením súhlasíme. Učitelia chýbajú, žiaci sú v karanténe a nevládzeme, znie z niektorých škôl

So zatvorením súhlasíme. Učitelia chýbajú, žiaci sú v karanténe a nevládzeme, znie z niektorých škôlNa snímke učiteľka v prázdnej triede v ZŠ Jenisejská v Košiciach vyučuje dištančne. Košice, 2. decembra 2021. Foto: TASR/František Iván

Regionálni hygienici zatvorili školy už v pätine okresov. Rezortné ministerstvo to kritizuje, ale niektoré školy toto rozhodnutie vítajú. Kvôli chýbajúcim učiteľom majú totiž problém učiť prezenčne.

Postupne sa na Slovensku budú zatvárať alebo sa už zatvorili školy v pätine okresov. Je medzi nimi napríklad Rožňava, Vranov nad Topľou, Lučenec, Brezno, Banská Bystrica, Trnava, Piešťany, Rimavská Sobota, Skalica, Čadca, Prievidza, Partizánske, Kysucké Nové Mesto, Dolný Kubín či celý Bratislavský kraj. V týchto lokalitách prechádzajú žiaci druhého stupňa základných škôl a stredoškoláci na dištančné vzdelávanie. Prezenčne sa naďalej učia žiaci prvého stupňa základných škôl a materských škôl.

Hlavný hygienik i konzílium odborníkov sú za zatvorenie škôl

Hlavný hygienik SR Ján Mikas chce, aby sa dištančne učili všetky školy. Považuje to za veľmi dôležitý nástroj v pandemickej situácii, keď kolabuje zdravotníctvo a u detí a mladých ľudí zaznamenávame vysoký výskyt infekcie. 

Regionálnych hygienikov pri prerušovaní prezenčnej výučby v školách podporilo v stredu (2. 12.) aj konzílium odborníkov. „Regionálni hygienici poznajú situáciu na lokálnej úrovni a je ich povinnosťou a poslaním prijímať všetky opatrenia potrebné na záchranu ľudských životov vrátane krátkodobého preventívneho prerušovania prezenčnej výučby,“ zdôraznili.

Konzílium tvrdí, že si uvedomuje problémy, ktoré prerušovanie prezenčnej výučby spôsobuje. „Právo na vzdelanie je nesmierne dôležité, no právo na život a zdravie je ešte dôležitejšie. Dnes nemáme k dispozícii žiadne ideálne riešenia. Krátkodobé prerušenie prezenčnej výučby sme sami navrhovali pred dvoma týždňami,“ uviedli s tým, že malo trvať sedem pracovných dní a malo byť celoplošné. Podľa odborníkov sa v súčasnosti žiadna trieda nedá označiť ako úplne bezpečná. Hovoria, že deti a mladí ľudia sú najsilnejším vektorom šírenia nákazy. Zdôraznili, že cieľom ich návrhu bolo znížiť prenos nákazy medzi nimi a následný prenos do staršej populácie, ktorá má väčší podiel prípadov končiacich hospitalizáciou a úmrtím.

Gröhling chce udržať prezenčné vyučovanie čo najdlhšie

Naopak, minister školstva Branislav Gröhling (SaS) chce udržať prezenčné vyučovanie čo najdlhšie. Keď konzílium odborníkov na konci novembra žiadalo, aby sa v rámci lockdownu zatvorili aj školy, pohrozil Gröhling demisiou. Minister argumentuje štatistikami, podľa ktorých nie je covid pre deti smrteľný. Poukazuje na fakt, že veľa žiakov pochádza z marginalizovaných komunít, a teda nemá prístup na internet. Izolácia a odlúčenie od kamarátov spôsobujú mladšej generácii aj psychické ujmy.

Niektorí učitelia by však dištančné vyučovanie uprednostnili pred súčasnými podmienkami. Školy trápi hneď niekoľko vecí, ktoré ministerstvo nechalo na ich pleciach.

Hybridné vyučovanie je pohroma

Školský covid automat vedie k takzvanému hybridnému štýlu vyučovania. Časť žiakov sa vtedy učí prezenčne a tým, ktorí majú karanténu, vyučujúci školskú hodinu premieta cez počítač.

Takýto systém má svoje limity. Učiteľ sa počas výučby spravidla prechádza po triede a prítomným žiakom pomáha s pracovnými úlohami. Kvalita zvuku je slabá a školská wi-fi často vypadáva, lebo je na nej pripojených veľa ľudí.

(viac…)

Ďalšie články

Táto stránka využíva súbory cookies. Súhlasíte s ich používaním? Bližšie informácie TU.