1. decembra, 15:30

Tu nejde len o problémy s novými autobusmi v okolí Bratislavy. Špina je zažratá

Tu nejde len o problémy s novými autobusmi v okolí Bratislavy. Špina je zažratáIlustračný obrázok. Foto: Jaroslav Novák/TASR

Ešte k situácii okolo zlyhávajúcej prímestskej dopravy v bratislavskej župe. Fakty hovoria o systémových chybách. Hádam prebudia túto vládu, aby len nehasila problémy, ale aby konala. Ak na to vôbec má.

Zlyhávanie prímestskej dopravy okolo Bratislavy poukazuje na okruh problémov dotýkajúcich sa celého Slovenska. Ukázať prstom na jedného zodpovedného v tomto prípade nemožno. Celé je to zložitejšie.

Najskôr fakty.

Dlhoročnému prevádzkovateľovi prímestských autobusových liniek v okolí Bratislavy sa tento rok skončila zmluva a v predstihu bolo treba hľadať dodávateľa na ďalšie obdobie. V takýchto prípadoch ide logicky o dlhodobé, desaťročné kontrakty, lebo získať dostatok autobusov, vodičov a udržať stabilnú situáciu nie je jednoduché. Takýto scenár zároveň zakotvuje, že nikto nemá vyárendované pole naveky a musí rátať s konkurenciou.

Zodpovednosť za najímanie dopravcu má v rukách Bratislavský kraj. Je to právomoc, ktorú mu dakedy dala vláda. To je v poriadku, lebo župa je bližšie k občanom ako štát. Potvrdilo sa to v prípade kombinovanej dopravy v Bratislave a okolí, keď sa z iniciatívy samospráv podarilo prepojiť na prospech cestujúcich viacero druhov dopravy.

Angažovanie dopravcov, podobne ako pri iných verejných súťažiach, je pod dohľadom nezávislého Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Takýto dohľad je opodstatnený, lebo musí existovať arbiter, na ktorého sa môžu obracať účastníci súťaží. Najmä tí nespokojní.

Čo zlyhalo, že v hlavnom meste a okolí dnes poriadne nefunguje autobusová doprava? Základné princípy, ktoré som opísal vyššie, určite nie. Skôr ich uplatňovatelia a možno aj nevhodné predpisy, ktorými sa riadia.

(viac…)

Ďalšie články

Táto stránka využíva súbory cookies. Súhlasíte s ich používaním? Bližšie informácie TU.