Droba reaguje na Danišku. Daniška na Drobu

Juraj Droba Foto: Pavel Neubauer/TASR

Bratislavský župan Juraj Droba reaguje na včerajší komentár Jaroslava Danišku. Ten reaguje na nové Drobove výroky.

V utorok (30. 11.) sme na Štandarde uverejnili komentár, kde Jaroslav Daniška píše, že Juraj Droba je kvôli kolapsu verejnej dopravy najhorší župan, akého sme u nás mali.

Juraj Droba reaguje:

Akceptujem, že komentáre sú na to, aby prezentovali názor autora. Mali by však stáť na faktoch, a nie na diletantstve.

Pán Daniška, nemal by mať novinár naštudovanú tému, ktorú komentuje? Váš článok fakty ignoruje. Je to v podstate výpočet Vašich emócií. Nech sa páči, zhrniem Vám fakty:
–       verejné obstarávanie musela župa robiť zo zákona,
–       vyhrala Arriva, víťaza potvrdil Úrad pre verejné obstarávanie,
–       Arriva sa rozhodla zmluvu podpísať, my sme museli,
–       Arriva nás dva dni predtým, ako mala prebrať štafetu, ubezpečila, že dopravná obslužnosť bude 95 percent,
–       od sekundy, keď sme sa dozvedeli, že to tak nebude, sme začali konať,
–       aj keď to nie je náš požiar, hasíme ho – pomáhame zháňať vodičov, mikrobusy, iniciujeme stretnutia s dodávateľmi a robíme v nich mediátora.

A, pán Daniška, výkon župana za celé obdobie by ste nemali hodnotiť na základe jednej krízovej situácie (ktorú sme ani nespôsobili), ale výsledkov za štyri roky. Naštudovali ste si ich alebo ich mám pre Vás tiež spísať?

P. S.: Je mi ľúto, koľkým ľuďom to spôsobilo problémy. Spolu s kolegami ideme na dno svojich síl. Nepotrebujeme sa ešte obhajovať pred novinármi, ktorí sa neunúvajú zistiť si fakty a doslova sa tešia z cudzieho nešťastia. Gratulujem Vám. Od rešpektovaného novinára k bulváru je, zdá sa, niekedy veľmi krátka cesta.

Reakcia Jaroslava Danišku:

V prvom rade, kritizujem Vašu prácu, pán župan, Vašu osobu som šetril. Bulvárnym človekom ani autorom nie som, na túto cestu sa nepúšťajte, aby sme nezačali hovoriť o fotkách s tým grázlom na Donovaloch. Jeho blízkosť poškodila každého, aj vášho predsedu Richarda Sulíka, aj Václava Miku, každého. Sú len dve výnimky, Vy a jedna europoslankyňa.

Nemáte dôvod sa cítiť na vyššom schodíku, už kvôli tomu, že aj dnes v stredu nechodili autobusy.

Teraz vecne.

Súhlasil by som v jednej veci, máte problém s tým, že verejné obstarávanie na Slovensku funguje zle, časté námietky ho brzdia a spomaľujú. Lenže Vaša vláda vládne už takmer dva roky, máte ústavnú väčšinu, pokojne to môžete zmeniť a poučiť sa z toho, ako to robia napríklad Poliaci. Zmenu by, zdá sa, uvítal aj Úrad pre verejné obstarávanie.

V tomto prípade je ale problém inde. Na konkurenciu Arrivy sa nedá vyhovárať, tá totiž – podľa verejne dostupných vyhlásení – nijako nepredlžovala vyhodnocovanie tendra.

Naopak, bola to konkurencia, ktorá upozornila, že problém vo výsledku tendra sa skrýva vo vodičoch: „Hlavným dôvodom aktuálnej situácie je podľa nás podcenenie mzdových podmienok a neadekvátne pracovné podmienky vodičov a technického personálu. Neočakávame preto, že by sa situácia v krátkej dobe výraznejšie zlepšila,“ povedal ich hovorca.

A vedel o čom hovorí: „Vieme, aké ťažké bolo získavať nových vodičov v Bratislavskom kraji, ktorých sme hľadali neustále. Očakávame, že počet voľných šoférov bude rýchlo klesať a doplniť stavy bude pre Arrivu čoraz ťažšie.“

Čiže o tomto probléme sa vedelo. 

A nielen to, podľa šéfa Úradu verejného obstarávania Miroslava Hliváka, ste sa s týmto vedomím v auguste „skalopevne postavili za ponuku víťaza tendra“ a označili ste ju za „reálnu“.

Citát: „… nerozumiem, ako môže verejný obstarávateľ tvrdiť, že problém mu spôsobil čas, keď predsa ešte v auguste pred úradom skalopevne stál za ponukou víťaza tendra a považoval ju za reálnu, teda aj s ohľadom na čas, ktorý zostával do vypršania platnosti starej zmluvy,“ povedal šéf ÚVO Hlivák.

Takže o probléme sa vedelo dosť presne. Je to Vaša zodpovednosť.

Rovnako, ako budete zodpovedný za to, že keď doveziete šoférov z Ukrajiny, a tí nebudú vedieť s cestujúcimi komunikovať, poradiť im, tak sa budú hnevať na Vás. Trhové riešenie totiž nie je doviesť lacnejších zamestnancov z Ukrajiny, trhové riešenie je zvýšiť šoférom platy.

Keby ste cestovali autobusom, tak by ste tomu rozumeli.


Ďalšie články