U pápeža rezonuje stretnutie s košickými Rómami

Pápež František na Slovensku Takto vítali pápeža Františka pred dvoma mesiacmi na košickom sídlisku Luník IX. Foto: František Iván/TASR

Pápež František prijal tento týždeň členov Františkánskeho svetského rádu i Švédskej akadémie, ktorá udeľuje prestížnu Nobelovu cenu. Na generálnej audiencii začal cyklus katechéz o svätom Jozefovi, ktorého si tento rok cirkev obzvlášť pripomína. Pontifik si spomenul i na svoju návštevu Luníka IX. v Košiciach.

Pápež František prijal Svetovú rómsku organizáciu, ktorá odohrá benefičný futbalový zápas s „Pápežovým tímom – Fratelli tutti“. Katolícky líder si spomenul na svoju návštevu Luníka IX. v Košiciach v septembri tohto roku.

Vyzval som na „prechod od predsudkov k dialógu, od uzatvárania sa k integrácii“, podčiarkol pápež a dodal: „Po tom, čo som si vypočul svedectvá niektorých členov komunity – príbehy bolesti, vyslobodenia a nádeje – som všetkým pripomenul, že ,byť Cirkvou znamená žiť ako povolaní Bohom, znamená to cítiť sa byť vlastníkmi života, byť súčasťou rovnakého tímu.´ Použil som presne tieto výrazy prevzaté z futbalového jazyka, ktoré tiež veľmi dobre zodpovedajú zmyslu vašej hry. Príliš často, povedal som Rómom z Košíc, boli Rómovia ,predmetom predsudkov a nemilosrdných súdov, diskriminačných stereotypov, hanlivých slov a gest.´“

Nech evanjelium formuje váš život

Pontifex prijal aj členov Františkánskeho svetského rádu, ktorý združuje laikov okolo charizmy populárneho svätca z Assisi. Pristavil sa pri dôležitosti obrátenia, kde „Boh prevezme iniciatívu“, a ktorej výsledkom je šťastie: „Vyzývam vás, aby ste prijali evanjelium tak, ako prijímate Ježiša. Nechajte evanjelium, teda samého Ježiša, aby formoval váš život. Takto si osvojíte chudobu, pokoru a jednoduchosť ako poznávacie znaky pred všetkým ostatným.“

Rímsky biskup vyzdvihol, ako sa takéto „bratstvá kajúcnikov“ v minulosti „vyznačovali zakladaním nemocníc, lekární, vývarovní a iných diel skutočnej sociálnej lásky“. Členom Františkánskeho svetského rádu povedal, že aj dnes ich Duch Svätý „posiela uplatňovať tú istú lásku s tvorivosťou“, ktorú treba zapojiť zoči-voči „novým formám chudoby“.

Svätý Jozef nás učí, čo je podstatné

Najvyšší veľkňaz katolíckej cirkvi začal na generálnej audiencii sériu katechéz o svätom Jozefovi, ktorého si tento rok cirkev z vôle pontifexa obzvlášť pripomína. Pútnikom i veriacim povedal, že Jozef, tesár z Nazareta, ktorý spolu s Máriou vychoval Ježiša, nás dnes učí, aký je význam periférií a toho, čo si svet nevšíma.

Nazaret tak ako Betlehem, rodisko Ježiša, nám tiež hovoria, že „perifériu a odľahlosť má Boh v obľube“. Pápež pokračoval: „Nepozerajte veľmi na veci, ktoré svet chváli, hľaďte do kútov, do tieňov, na periférie, na to, čo svet nechce. [Jozef] každému z nás pripomína, aby sme dávali dôležitosť tomu, čo iní zavrhujú, vyraďujú. V tomto zmysle je vskutku majster toho základného. Pripomína nám, že to, na čom skutočne záleží, nepriťahuje našu pozornosť. Vyžaduje si trpezlivé rozlišovanie, aby sme to objavili a ocenili. Treba objaviť to, na čom záleží. Poprosme ho, aby sa prihovoril za to, aby celá cirkev znova nadobudla tento pohľad, túto schopnosť rozlišovať a ohodnotiť to, čo je podstatné.“

Jorge Bergoglio si zároveň zvlášť spomenul na tých, ktorí „obývajú najzabudnutejšie geografické periférie sveta“ a ktorí „zažívajú situácie existenčnej marginalizácie“. Práve vo svätom Jozefovi majú „nájsť svedka a ochrancu“, uzavrel.

Pápež Švédskej akadémii: Sociálny dialóg ako hlavná cesta k novej kultúre

Na audiencii s členmi Švédskej akadémie, ktorá udeľuje prestížnu Nobelovu cenu, katolícky líder odsúdil kultúru ľahostajnosti.

Pápež, naopak, zdôraznil potrebu dialógu a kultúry stretnutia: „Je to každodenná prax stretnutia a dialógu, životný štýl, ktorý nevytvára titulky novín, ale pomáha ľudskému spoločenstvu napredovať, rásť v sociálnom priateľstve. To som rozvinul v encyklike Fratelli tutti v kapitole s názvom Dialóg a sociálne priateľstvo… Sociálny dialóg ako hlavná cesta k novej kultúre. Pre prenikavý nárast sociálnych médií hrozí, že dialóg sa nahradí spleťou monológov, často s agresívnym tónom. Sociálny dialóg, naopak, zahŕňa schopnosť rešpektovať názor druhého úprimne a bez pretvárky.“


Ďalšie články