Dacia uvádza revolučný elektromobil. Stojí ako spaľovák a mesačne ušetrí desiatky eur

Dacia1 Foto: Dacia

Automobilke Dacia sa podarilo prelomiť mýtus o cenovej nedostupnosti elektromobilov. Na slovenský trh totiž uvádza model Spring, ktorý sa cenovkou takmer nevymyká konkurencii so spaľovacími motormi a jeho prevádzka dokáže významným spôsobom odbremeniť rodinný rozpočet. Aj konzervatívni motoristickí novinári hovoria o revolúcii.

Elektromobily aj po rokoch ich boomu vníma laická verejnosť stále ako pánske huncútstvo. Popri mnohých domnelých či reálnych nevýhodách je to najmä pre ich vysokú obstarávaciu cenu.

Tá vo všeobecnosti prevyšuje porovnateľné vozidlá so spaľovacím agregátom zhruba o tretinu, čo samé o sebe spoľahlivo vymazáva všetky plusy, ktoré so sebou obstaranie nabíjacieho auta prináša.

Avšak aj argument o tom, že na kúpu elektromobilu, ktorý nevyzerá ako ázijský garážový experiment, treba poriadne tučnú peňaženku, sa po novom zdá byť prelomený. Celkom neprekvapivo sa o to postarala práve ľudová automobilka Dacia, ktorá na slovenský trh prináša model Spring.

Foto: Dacia

Ako dlho sa nabíja

Spring patrí rozmermi do rodiny malých crossoverov a plynulo nadväzuje na dizajnový rukopis značky. Nekoná sa teda žiadna extravagancia ani pokusy o silený futurizmus, ktorý priemerného spotrebiteľa skôr odrádza. Raritou je aj jeho mušia váha na úrovni iba 970 kilogramov.

Aj vďaka nej novej Dacii na rozkotúľanie sa v podstate postačí elektromotor s malým výkonom 45 koní a krútiacim momentom skromných 125 newtonmetrov.

Pohonnému ústrojenstvu dodáva „šťavu“ batéria s kapacitou niečo vyše 27 kilowatthodín, ktorú možno dobiť z klasickej 230-voltovej siete za 14 hodín a rýchlonabíjaním za zhruba hodinu a pol. Najbežnejší spôsob dobíjania v domácnosti cez takzvaný wallbox zaberie približne 5 hodín.

Spring dokáže získanú energiu premeniť na zhruba 230-kilometrový dojazd v kombinovanej premávke a pokiaľ ho nevytiahnete z útrob mesta, obslúžiť vás dokáže na trase dlhej asi 310 kilometrov. V jazdnom režime Eco sa vzdialenosť ešte o niečo predĺži. Dáta však treba brať s rezervou.

Foto: Dacia

Za málo peňazí veľa muziky

Hoci sú tieto technické parametre pozoruhodné, najväčšie výhody rumunského modelu možno charakterizovať obyčajnou ľudskou rečou a rečou peňazí.

Predajca si za neho v prvom stupni výbavy totiž pýta iba 16,7-tisíc eur. Ak bude slúžiť firme, po odpočítaní DPH sa cenovka dostane hlboko pod 14-tisíc eur. To zo Springu robí suverénne najlacnejší použiteľný elektromobil dostupný na Slovensku. Na porovnanie, malý elektrický model Zoe od materského Renaultu stojí zhruba dvakrát toľko, hoci je pravdou, že ponúka viac.

Skutočná prednosť Dacie však tkvie v prevádzkových nákladoch. Hoci je opis cenových taríf pri jednotlivých typoch a časoch nabíjania hotovou vedou, v jednoduchosti možno povedať, že pri vhodnej konštelácii viete za elektrickú energiu platiť asi o dve tretiny menej ako pri benzíne.

Ak teda za tankovanie platíte mesačne napríklad 150 eur, pri ekvivalentnom dobíjaní by vám z účtu za rovnaké obdobie zmizlo iba 50 eur. Ročná úspora teda predstavuje 1 200 eur. Keďže je s e-mobilitou spojený aj omnoho lacnejší bežný servis, prirátať si k tejto cifre môžete ďalšie desiatky eur.

Spomínaný „tátoš“ však rozhodne nie je pre každého. Nemá zmysel pre vodičov, ktorí brázdia denne desiatky až stovky kilometrov diaľníc, pre ľudí hľadajúcich každodenný pôžitok z jazdy, pre veľké rodiny a ani pre zákazníkov, ktorí si potrpia na väčší komfort a kvalitu spracovania.

Za to však dáva obrovský zmysel pre vodičov zo strednej triedy, ktorí sa iba lacno a relatívne pohodlne potrebujú každý deň dostať z bodu A do bodu B a v ideálnom prípade majú možnosť dobíjať si auto vo dvore svojho rodinného domu alebo v práci.


Ďalšie články