Organizované skupiny bez rúšok narúšajú nákupy, hromžia obchodníci. Štát žiadajú o pomoc

OBR Blokovanie predajne Lidl v Prievidzi. Foto: Reprofoto: MojeVideo.sk

Zástupcovia supermarketov na Slovensku združení v Slovenskej aliancii moderného obchodu bijú na poplach. Upozorňujú na nový fenomén, keď organizované skupiny ľudí bez rúšok narúšajú nákupy tovaru a spôsobujú tým nemalé ekonomické škody. Štátne orgány vyzývajú, aby im pomohli.

Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO), ktorá združuje najväčších maloobchodných predajcov potravín, ako Kaufland, Lidl či Tesco, upozorňuje na nový problém v supermarketoch.

Podľa jej vyjadrenia organizované skupiny ľudí bez rúšok narúšajú nákupy, pričom k sporom má prichádzať najmä pri pokladniach, pri ktorých zákazníci bez prekrytia horných dýchacích ciest vykladajú tovar. Personál predajne sa totiž dožaduje, aby si nasadili rúška, čo však títo ľudia odmietajú.

„Obchodníci nevedia takýmto situáciám efektívne zabrániť vlastnými silami. Jednak preto, lebo v čase, keď vchádzajú do predajne okolo zamestnanca SBS majú rúško nasadené a zložia si ho až následne v predajni. Tiež ale preto, lebo sú v početnej presile. Jedinou našou možnosťou je apelovať na týchto ľudí, aby si rúška nasadili a po neuposlúchnutí zavolať políciu, čo aj robíme,“ hovorí Martin Krajčovič, predseda SAMO.

Štát žiadajú o pomoc

Obchodníci preto žiadajú štát o pomoc a apelujú na všetky kompetentné orgány, najmä Políciu SR, Úrad verejného zdravotníctva SR a Krízový štáb, aby sa touto situáciou urgentne zaoberali a prijali rýchle a účinné opatrenia.

„Polícia musí mať právomoc takýchto nedisciplinovaných ľudí z predajne okamžite vykázať, aby sa nenarúšal riadny chod predajní a nedochádzalo k ohrozovaniu zdravia. Ľudia majú právo bezpečne si nakúpiť a doplniť si potraviny do domácností, zvlášť teraz, pred nadchádzajúcimi sviatkami, ale aj kedykoľvek potom,“ dopĺňa Martin Krajčovič.

Upozorňuje, že dochádza aj k nezanedbateľným hospodárskych škodám, pretože v niekoľkých prípadoch došlo až k uzavretiu obchodných prevádzok na niekoľko hodín, kým sa situácia vyriešila a takýto stav je ďalej neúnosný.

Súčasne v týchto situáciách dochádza aj značnému znehodnocovaniu potravín, napr. mrazených a chladených výrobkov, u ktorých dochádza v danom čase k narušeniu predpísaného teplotného reťazca, dopĺňa SAMO.

Rozruch v Prievidzi

Touto situáciu si nedávno prešiel aj supermarket Lidl v Prievidzi, pričom nahnevaní zákazníci bez rúšok ho odstavili asi na obdobie troch hodín. Predavačky odmietli obsluhovať pokladne a celú situáciu sa následne snažila vyriešiť privolaná polícia. Každého, kto nemal respirátor potom pri odchode z predajne legitimovali, aby mohli ďalej vec postúpiť hygienikom. Video bolo naživo streamované na facebookovom profile „povstaleckavladaSR“.

Žena, ktorá záznam nahrávala, vo videu tvrdí, že dostali potvrdzujúci mail z marca, kde Lidl povedal, že nariadenia nie sú zákonné. Zastavenie blokovania tovaru vraj pokladníčkam nariadil policajt. Vravela, že si chce iba nakúpiť a ísť domov a nepáči sa jej, že pri návšteve obchodu so sebou musí mať občiansky preukaz.

(tod)


Ďalšie články