Tento týždeň pápež František pripomenul, že výhrada vo svedomí nie je nevernosť, ale vernosť zdravotníckej profesii. Vo svojich príhovoroch taktiež apeloval na logiku solidarity a odsúdil plytvanie potravinami, liekmi i ľudskými životmi. Účet za potrat príde podľa neho po mnohých rokoch, čo zisťujú ženy a kňazi v spovednici.
Pápež František v liste pre riaditeľa FAO (Organizácia pre výživu a poľnohospodárstvo) v Ríme upozornil na paradox, že vo svete trpia podvýživou miliardy ľudí a mnohí ďalší naopak obezitou. Vyzval výrobcov i spotrebiteľov k etickým a udržateľným rozhodnutiam:
„Boj proti hladu si vyžaduje prekonať chladnú logiku trhu zameranú na chamtivý ekonomický prospech a na obmedzený pohľad na potraviny ako na jednu z komodít. (Treba) posilniť logiku solidarity.“
Podobne na Svetový deň vidieckych žien (takzvaný Rural Women Day) vyzdvihol usilovné ženy, ktoré pracujú mimo miest na poliach a vo svojich záhradách. Vo svojom tweete napísal:
„Vidiecke ženy nás môžu veľa naučiť o tom, ako nám snaha a obeta umožnia vybudovať štruktúru, ktorá zaistí prístup k potravinám, spravodlivé rozdelenie tovarov a možnosť, aby každá ľudská bytosť mohla uskutočniť svoje ambície.“
V tomto zmysle hovoril vo videoposolstve pre podnikateľov a firmy v jeho rodnej Argentíne. Tí podľa neho dávajú dôstojnosť pracovníkom a ich rodinám, a preto pontifik apeloval na kreativitu pri vytváraní bohatstva a diverzifikáciu pri výrobe:
„Je jasné, že dotácie môžu byť len dočasnou pomocu. Nemožno žiť z dotácií, lebo veľký cieľ je ponúknuť diverzifikované zdroje práce, ktoré všetkým umožnia budovať budúcnosť s úsilím a dôvtipom. Práve preto, že sú diverzifikované, otvárajú cestu, aby rôzni ľudia našli ten najvhodnejší kontext na rozvoj vlastných darov, keďže všetci nemáme rovnaké schopnosti a vlohy.“
Výhrada vo svedomí nie je nevernosť, ale vernosť zdravotníckej profesii
Ďalšia dôležitá téma, ktorej sa pápež František venoval za uplynulých sedem dní, je aj u nás dobre známa výhrada vo svedomí.
Rímsky biskup na audiencii vo Vatikáne s talianskymi lekárnikmi hovoril práve o výhrade vo svedomí a ochrane života. Podčiarkol, že aj farmaceuti musia strarostlivo narábať so zverenými zdrojmi, aby s nimi neplytvali. To je nielen ekonomiciké, ale aj etické a ľudské. Pontifex dodal, že my všetci máme byť nablízku najmä ženám, aby neuvažovali o abortívnom riešení:
„V skutočnosti to nie je riešenie. Potom ti to život spočíta, po 10, 20, 30 rokoch. Treba byť v spovednici, aby si ľudia uvedomili, ako tvrdo sa za to platí.“
O výhrade vo svedomí zdravotníkov aj v otázke potratov by sa nikdy nemalo vyjednávať, pokračoval pápež:
„Výhrada vo svedomí nie je nevernosť, ale naopak, vernosť vašej profesii, ak je oprávnená… Je to najvyššia zodpovednosť zdravotníckych pracovníkov. Je to tiež odsúdenie nespravodlivosti, ktorá poškodzuje nevinný a bezbranný život. Je to veľmi citlivá téma, ktorá si vyžaduje veľkú kompetenciu a zároveň veľkú poctivosť.“
Na záver ich povzbudil, aby pokračovali vo svojej práci, ktorá je „ľudská, dôstojná, veľká a často taká ,tichá´, že si ju nikto nevšimne.“
S touto témou sa spája aj ďalší typický paradox. Počas predchádzajúceho víkendu sa pápež František stretol s americkou predsedníčkou Snemovne reprezentantov Nancy Pelosiovou, katolíčkou, ktorá podporila asi najviac potratársky zákon v dejinách (umožňuje potraty až do narodenia) a v politike sa ostro vymedzuje práve proti výhrade vo svedomí. Nevieme, či s ňou pápež František hovoril o výhrade vo svedomí, dôsledkoch potratu, ochrane života. Viac sme o tom písali tu.
Je to smutný paradox, zhodujú sa viacerí komentátori.
Cookies na našej webovej stránke používame len v dvoch prípadoch. V jednom prípade pre meranie návštevnosti v Google analytics a v druhom prípade pre prihlásenie užívateľa.
Nakoľko sme zrušili inzercie, reklamy a merania tretích strán, nezbierame žiadne citlivé dáta o užívateľoch.
Preto potvrdením súhlasíte so základnými cookies na našom webe.