Slovensko má ambíciu stať sa jedným z lídrov vo vývoji a využívaní vodíkových technológií v autodoprave. Na svetovej výstave EXPO Dubaj 2020 predstavuje dve vozidlá na vodíkový pohon, pričom najväčšiu pozornosť púta prototyp športového auta na vodíkový pohon MH2. Veľké plány má však minister hospodárstva Richard Sulík (SaS) s vodíkovým autobusom, ktorý stojí pre obavy usporiadateľov pred bránami EXPO. Minister by chcel, aby do konca volebného obdobia malo jedno slovenské mesto hromadnú dopravu práve na vodík.
„Autobus je komplet funkčný a zajtra môže byť nasadený,“ pripomenul Sulík. „Dúfam, že ešte v tomto volebnom období budeme mať na Slovensku jedno stredne veľké mesto, kde sa nám podarí nahradiť vodíkovými autobusmi miestnu mestskú hromadnú dopravu,“ dodal minister. Sulík už má predstavu, ktoré mestá by prichádzali do úvahy, mená však zatiaľ prezradiť nechcel. Malo by však ísť o mesto, ktoré sa v blízkej budúcnosti chystá vymeniť svoju autobusovú flotilu a bude mať o takéto autobusy záujem.
Ako chce Slovensko vyrábať vodík
Vodík by sa mal podľa šéfa rezortu hospodárstva vyrábať v mieste jeho použitia, pretože v súčasnosti nemáme vytvorené podmienky na jeho prepravu. Okrem výroby vodíka zo zelenej energie, ktorá je však drahšia, je možné vodík vyrábať chemickými procesmi zo zemného plynu alebo s využitím lacnej elektrickej energie pri poklese odberu v sieti.
Práve tento variant by chcel minister presadiť čo najskôr. Pripomenul, že elektrická prenosová a distribučná sústava sa musia regulovať. V špičkách je treba dodávať viac elektriny, a na to sú potrebné dodatočné zdroje. Naopak, v čase poklesu odberu treba rýchlo prebytočný prúd spotrebovať, a to sa dá dosiahnuť napríklad ohrevom veľkého množstva ďalej nepoužiteľnej vody.
„Je to hlúposť,“ zhodnotil Sulík takýto spôsob regulácie. Namiesto ohrievania vody by mohol v budúcom roku na Slovensku pribudnúť elektrolyzér s výkonom desať megawattov (MW), ktorý by vyrobil množstvo vodíka postačujúce pre 8 000 automobilov s priemerným nájazdom kilometrov 20 000 kilometrov.
Využitie v dopravných prostriedkoch
O tom, že využitie vodíka v doprave má svoju budúcnosť najmä v ťažších dopravných prostriedkoch, nemá už veľká časť odborníkov pochybnosti. Vodíkové technológie – či už palivové články, vodíkové nádrže alebo aj elektrolyzéry – sú v súčasnosti v štádiu vývoja a treba im dať čas na to, aby ukázali svoj potenciál, povedal pri slávnostnej prezentácii slovenského pavilónu na svetovej výstave EXPO Dubaj profesor Technickej univerzity v Košiciach (TUKE) a koordinátor vodíkových technológií na Slovensku Juraj Sinay.
„Osobne si myslím, že to má budúcnosť, ale treba tomu nechať čas. Aj to, čo sa tu vystavuje, je len prvý krok, aby sa vytvoril základ – nazvem to nediplomaticky – na možnú konfrontáciu,“ zdôraznil Sinay pred prototypom hlavného ťaháka slovenskej expozície v Dubaji, prototypom auta MH2 na vodíkový pohon.
Práve o možnostiach využití vodíka u osobných automobilov sa podľa koordinátora vodíkových technológií vedú ešte diskusie, i keď niektoré automobilky majú rozbehnuté výskumy aj v tejto oblasti. Spaľovacie motory sú však z dlhodobého hľadiska neudržateľné a aj elektromobilita má svoje nevýhody. Všetky objektívne okolnosti podľa Sinaya naznačujú, že vodík by mohol preraziť aj v osobných automobiloch.
Problémom sú v súčasnosti vysoké ceny palivových článkov, čo by mohol zmeniť ďalší výskum. Drahé sú aj samotné autá na vodík, lebo ide z veľkej časti o prototypy, a v konečnom dôsledku je drahý aj vodík vyrábaný zo zelenej energie.
Čiastočné riešenie na jeden z týchto problémov má minister hospodárstva Richard Sulík (SaS). Ten na výrobu vodíka už dlhší čas presadzuje využitie krátkodobých prebytkov elektrickej energie v sieti mimo odberových špičiek. Časovo obmedzené prebytky elektriny sa ešte zvýšia najmä po spustení 3. a 4. bloku jadrovej elektrárne Mochovce.
Prototyp MH2 vystavený v Dubaji je výnimočný nízkotlakovými metalhydridovými zásobníkmi vodíka z dielne TUKE, ktorá ich vyvíja v spolupráci so Slovenskou akadémiou vied (SAV). Podľa Sinaya sú inovatívne zásobníky na vodík zatiaľ vo vývoji a súčasné sú tiež iba prototypom. „Budú tam úplne iné kovy, pretože tie, ktoré sú v stávajúcich zásobníkoch, sú veľmi ťažké,“ povedal Sinay.
Vedci preto hľadajú optimálnu náhradu. V tejto etape sa skúma, ktorý z kovov alebo ktorá zo zmesi kovov bude mať najnižšiu hmotnosť, ale zároveň aj bude schopný či schopná uskladniť najviac vodíka pri nízkom tlaku. Svoju váhu pri hľadaní najlepších materiálov má aj ich cena. „Hľadajú sa kovy, ktoré nie sú také drahé, ktoré sú dostupné na trhu – a nedá sa presne povedať, ako to bude vyzerať v záverečnej fáze,“ dodal Sinay.
(tasr)
Cookies na našej webovej stránke používame len v dvoch prípadoch. V jednom prípade pre meranie návštevnosti v Google analytics a v druhom prípade pre prihlásenie užívateľa.
Nakoľko sme zrušili inzercie, reklamy a merania tretích strán, nezbierame žiadne citlivé dáta o užívateľoch.
Preto potvrdením súhlasíte so základnými cookies na našom webe.