Seriál Matúša Zajaca dnes pokračuje portrétom a ukážkou z tvorby Alexa Webba.

Farebná fotografia nesie v sebe úplne iné technické špecifiká ako čiernobiele videnie sveta. Fotograf a jeho vnímanie svetla sa riadi náročným štúdiom farebného spektra a jeho charakteristiky. V devätnástom storočí sa fotografi pokúšali o farebné podanie kolorovaním pozitívov, neskôr tónovanie filmu a až v roku 1935 Eastman Kodak predstavil prvý Kodak Chrome, čiže diapozitív. Od tohto momentu sa konečne spustil ošiaľ fotografovania na farbu, ale čiernobielu fotografiu to nikdy nepoložilo, práve naopak, umocnilo to jej silu.

Veľa autorov práve pre komerčný aspekt vynechávalo farebnú fotografiu, ktorá sa pre nich zdala vhodnou na použitie pri reklame a módnej fotografii, nie pre umelecké stvárnenie svojej dokumentárnej cesty. Až v magazínoch National Geographic či GEO sa otvorila možnosť renomovaným fotografom uverejňovať svoje dokumentárne príbehy z ciest vo farebnom podaní. Takto v podstate vznikla cestopisná fotografia alebo pouličná fotografia – fotografia momentu.

Vybral som autora, ktorého vnímanie farieb prevláda nad fotografovaním reality a pomáha umocňovať jeho vizuálnu prepracovanosť do každého detailu. Tým autorom je americký priekopník modernej farebnej fotografie Alex Webb (ročník 1952). Jeho miesta, v ktorých tak rád využíva silné farebné kontrasty, sú najčastejšie na uliciach Karibiku, Južnej Ameriky či v Afrike. Na týchto destináciách vyhľadáva sociálny aspekt či politické napätie alebo bežné momenty zo života.  

Od roku 1974 sa jeho fotografie začali objavovať v renomovaných magazínoch, ako New York Times, Life, Geo, Stern a National Geographic. V roku 1979 sa Webb stal pevnou súčasťou agentúry Magnum Photos, ktorú obohatil vlastným vizuálnym jazykom. Alex Webb považuje svoju prácu za okupáciu pohraničia medzi svetom dokumentárnej fotografie a výtvarnej fotografie.

Tento úspešný fotograf je autorom šestnástich kníh, z ktorých som vybral dve z mojej knižnice. Pre magazín PDN povedal: „Väčšinou sa vyhýbam používaniu pojmu pouličná fotografia, pretože sa zdá, že pre rôznych ľudí znamená toľko rôznych vecí. Ako kedysi povedal Garry Winogrand: Neznášam tento termín, myslím si, že pouličná fotografia je hlúpy výraz. Myslím, že to nič nehovorí o fotografovi alebo jeho práci.“

Samozrejme, že sa Alex Webb pokúša vymaniť zo škatuľky aj amatérskej fotografie, ktorá je na uliciach viac ako badateľná. Jeho umelecký prínos je vo vnímaní úžasných priestorovo ladených scén do perspektívy, pri ktorých sa vždy odohráva sociologický dej medzi neznámymi ľuďmi v silne umeleckom farebnom podaní celej scény s využívaním aj sýto čiernej.

(viac…)

To najlepšie
zo Štandardu

Štandard

Prihláste sa na odber
najlepších článkov týždňa
na denníku štandard.