Slovenské cesty sú len o niečo lepšie ako v Albánsku, ukazuje celosvetový prieskum

Nultý obchvat Bratislavy je takmer dokonèený Snímka z nového Lužného mosta. Foto: Michal Svítok/TASR

Praskliny v asfalte, diery, chýbajúce poklopy kanálov, rozpadajúce sa mosty a ďalšie neduhy ciest sú slovenským šoférom dobre známe z vlastných skúseností. Téma kvality ciest je na Slovensku evergreenom debát, v ktorých často oprávnene zaznieva tvrdá kritika na adresu kompetentných. Pri pohľade na porovnanie kvality ciest vo svete a v Európe na tom nie sme najhoršie, ale dôvodov na radosť tiež nie je veľa.

Vyplýva to zo správy o globálnej konkurencieschopnosti Svetového ekonomického fóra za rok 2019, ktorá posudzovalo celkovo 141 štátov z celého sveta. Dáta stoja na prieskume názorov popredných činiteľov jednotlivých krajín z rôznych odvetví.

Ak by ste podľa nich chceli okúsiť pocit z tých najkvalitnejších ciest na svete, musíte zamieriť do Singapuru. Na druhom mieste tohto rebríčka je nie až tak veľmi vzdialené Holandsko a tesne za ním Švajčiarsko. Čo sa týka európskeho poradia kvality ciest, tak Holanďania suverénne vedú. Nasleduje už spomínané Švajčiarsko a za ňou ďalšia alpská krajina – susedné Rakúsko.

Slovensko treba hľadať vo svetovej tabuľke kvality ciest oveľa nižšie ako našich rakúskych susedov, ktorí si užívajú tretie najkvalitnejšie cesty v Európe a šieste na celom svete.

Šedý priemer slovenských ciest

Podľa indexu vytvoreného na základe údajov z roku 2019 je na tom Slovensko so svojimi asfaltkami doslova priemerne. Zo 141 krajín sme s indexom 4,0 na 72. mieste. Priemerné skóre je pritom 4,07. Sme teda len kúsok pod svetovým priemerom. Maximálne skóre, ktoré dosiahol len Singapur, je 6,5. V Rakúsku je index kvality ciest na úrovni 6,0.

Cesty prvej triedy sú na Slovensku v hroznom stave, čo tento rok pripustil aj minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina). Ešte v apríli preto oznámil, že počas štyroch rokov sa na opravu 600 kilometrov slovenských ciest vynaloží približne 200 miliónov eur.

Len ciest prvej triedy má však Slovensko viac ako 3 300 kilometrov a viac ako polovica z nich je podľa Doležala v nevyhovujúcom stave. Najhoršie je na tom Banskobystrický kraj. Šéf rezortu dopravy ešte na jar tvrdil, že chce na vláde presadiť, aby na opravu ciest išlo minimálne 100 miliónov eur ročne. Slovenská správa ciest (SSC) opraví v tomto roku v rámci veľkoplošných opráv 180 kilometrov ciest za 50 miliónov eur.

V rámci 40 skúmaných krajín Európy je tak kvalita slovenských ciest až na 27. mieste. S indexom 4,0 sme na tom rovnako ako Maďari. Horšie ako my sú na tom v tomto smere Albánci, ale napríklad aj blízki Česi. (Text pokračuje pod mapou.)

Kvalita ciest v Európe. Zdroj: Landgeist

Mapa zobrazená vyššie poskytuje dobrý prehľad o stave ciest v celej Európe. Jasne sú viditeľné rozdiely medzi Východom a Západom. Mnoho postsovietskych štátov a krajín vo východnej Európe má skóre nižšie ako štyri body. Slovensko je presne na tejto hranici.

Celosvetový prieskum

Úplne najhoršie cesty má v rámci Európy Moldavsko a celosvetovo je to Čad.

Informácie pochádzajú zo správy Svetového ekonomického fóra o globálnej konkurencieschopnosti za rok 2019, ktoré posudzovalo celkovo 141 štátov z celého sveta. Výsledky stoja na prieskume názorov popredných činiteľov jednotlivých krajín z rôznych odvetví.

Na 78 otázok prieskumu odpovedalo celkom 12 987 ľudí. Otázky boli zamerané na situáciu v jednotlivých oblastiach. Jedna z nich napríklad bola: „Aká je vo vašej krajine kvalita cestnej infraštruktúry?“ Opýtaní mohli hodnotiť od 1 (extrémne zlá) až po 7 bodov (extrémne dobrá).


Ďalšie články