Anglická cestujúca opera vyradila približne polovicu orchestra, bolo tam priveľa belochov

Hudobný orchester, ilustračný obrázok. Foto: Pixabay.com Hudobný orchester, ilustračný obrázok. Foto: Pixabay.com

Orchester je príliš biely a nová priorita je spraviť ho „diverznejší“. Také rozhodnutie padlo v prípade Anglickej cestujúcej opery, ktorá v podstate vyhodila polovicu hudobníkov zo svojho orchestra. Mnohí s operou hrali dlhé roky a skončenie zmlúv prichádza počas pandémie, keď sa mnoho umelcov trápi.

Anglická cestujúca opera (ETO) nepredĺžila zmluvy približne polovici hudobníkov svojho orchestra. Minimálne štrnásť umelcov si tak nezahrá počas nadchádzajúceho turné v roku 2022 napriek tomu, že niektorí hrali s operou celé desaťročia.

ETO vo vyhlásení uviedla, že sa rozhodla určiť si za prioritu „zvýšenie diverzity v orchestri“. Inak povedané, belosi musia byť nahradení rasovými menšinami. Riaditeľ opery James Conway v liste adresovanom hudobníkom uviedol, že ich umelecká spoločnosť prechádza významnými zmenami.

To znamená aj zvyšovanie „rôznych druhov diverzít“ na úkor belochov. Podľa opery však ide o plnenie rozkazov zhora – konkrétne od tamojšej Rady umenia. Tá podporuje spomínaný umelecký zbor sumou 1,78 milióna libier ročne (okolo 2,09 milióna eur).

Rada umenia sa však ohradila, že nikdy nenariadila cestujúcej opere vyhodiť polovicu orchestra. „Nenakázali sme ETO, aby zaslala takýto list,“ vyjadrila sa Rada, ktorá zároveň preskúma, či činnosť cestujúcej opery neporušila ich pravidlá na financovanie.

Rozhodnutie ETO nevyvolalo len nevôľu Rady umenia, ale aj Únie hudobníkov (MU). Tá uviedla vo vyhlásení, že rozhodnutie opery prišlo vo veľmi zlom čase pre umelcov, lebo ich trápi nedostatok práce počas pandémie koronavírusu.

Únia je preto z Conwayovho listu zhrozená. „Kým MU chváli snahy o zvýšenie diverzity na pracovisku, sme presvedčení, že to musí byť dosiahnuté spravodlivo a legitímne, nie vyhodením polovice hudobníkov,“ dodáva sa v ich stanovisku.

Členov orchestra opera najíma ako umelcov na voľnej nohe, pričom ich zmluvy v závislosti od sezóny môžu či nemusia obnoviť. Väčšina z hudobníkov ETO však v skupine hrá roky a považuje to za stálu prácu. Viacerí vyhodení členovia orchestra hrali pre operu viac ako 20 rokov.


Ďalšie články