Očakávame silnú jesennú vlnu, automat vystúpa aspoň regionálne po najvyššie úrovne, varuje inštitút

Ambulantní lekári zaèali oèkova proti ochoreniu COVID-19 Ilustračná fotografia. Foto: Miroslava Mlynárová/TASR

Záujem o očkovanie proti ochoreniu COVID-19 je na Slovensku oproti okolitým štátom nízky. Od dosiahnutia cieľovej zaočkovanosti sme vzdialení roky. Nepomohlo ani otvorenie možnosti očkovať deti. Podľa Inštitútu zdravotných analýz je teraz už na ľuďoch, či sa vydáme cestou premorenia, ktorá prinesie silnú jesennú vlnu ochorenia.

Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský (nom. OĽaNO) povolil očkovanie proti covidu pre deti vo veku od päť do jedenásť rokov 9. septembra. Klesajúci záujem Slovákov to však vôbec neoživilo a klesajúci trend pokračuje.

Podľa údajov Národného centra zdravotníckych informácií (NCZI) doposiaľ dostalo aspoň prvú dávku vakcíny viac ako 2,4 milióna Slovákov. To je len niečo vyše 44 percent obyvateľstva.

Cieľom stanoveným v Národnej stratégii očkovania proti ochoreniu COVID-19 je zaočkovanosť populácie na úrovni 60 percent, teda 3,8 milióna Slovákov. Zostáva tak zaočkovať približne 1,4 milióna obyvateľov.

Z analýz združenia Veda pomáha COVID-19 vyplýva, že pri súčasnom, žalostne pomalom, tempe covidového štepenia by sme stanovenú šesťdesiatpercentnú hranicu zaočkovanosti populácie dosiahli až koncom augusta 2024.

Zdroj: Veda pomáha COVID-19

Z vyššie uvedeného prehľadu informácií o epidemickej situácii na Slovensku od popredných vedcov jasne vidieť, že záujem o očkovanie proti covidu uplynulého štvrť roka postupne klesá.

Od konca mája, keď pribúdalo denne okolo 24-tisíc prvých dávok tohto štepenia, je trend výrazne klesajúci. V júli to už bolo len okolo 10-tisíc nových očkovaní proti covidu denne. Počas augusta záujem poklesol viac ako o polovicu a od 6. septembra sa už denný počet prvých dávok nevyšplhal ani nad dvetisíc.

V takzvanej očkovacej čakárni je prihlásených len niečo vyše dvetisíc záujemcov. Očkovať sa však už dá aj bez registrácie.

Zdroj: Veda pomáha COVID-19

S otázkou, ako chce ministerstvo zdravotníctva situáciu riešiť, sa Štandard obrátil na Lengvarského rezort aj jemu podriadený Inštitút zdravotných analýz (IZA).

Silná jesenná vlna

Podľa IZA je už teraz otázkou pre jednotlivých občanov, či pôjdeme na Slovensku cestou premorenia namiesto očkovania, keďže vakcína proti čínskemu koronavírusu je voľne k dispozícii.

S otvorením škôl po prázdninách a uvoľnením opatrení sme pre šíriaci sa delta variant vírusu vytvorili vhodné podmienky. Teraz sme svedkami prudkého nárastu počtu nových prípadov ochorenia. IZA preto varuje pred jesennou vlnou covidu.

„Pri pokračovaní aktuálnych trendov očakávame silnú jesennú vlnu, automat vystúpa aspoň regionálne po najvyššie úrovne a hospitalizácie v nemocniciach by sa mohli pohybovať v polovičných hodnotách oproti minulej zime, možno menej,“ varuje inštitút v odpovedi pre Štandard.

Oživenie záujmu o očkovanie však podľa IZA nepatrí do úloh inštitútu a pokračovanie očkovacej kampane bude aj naďalej pod vedením komunikačného odboru rezortu zdravotníctva.

Rezort chystá novú kampaň

„Ministerstvo zdravotníctva dlhodobo aktívne pracuje na krokoch pre podporu zaočkovanosti populácie. Okrem vakcinačných centier aktívne očkujú mobilné očkovacie tímy, očkuje sa v ambulanciách lekárov, kde záujem prejavilo takmer 700 po celom Slovensku,“ uviedla hovorkyňa ministerstva zdravotníctva Zuzana Eliášová.

Dodala, že v priebehu septembra je distribuovaných 1,2 milióna SIPO poukážok s grafikami na podporu očkovania a tiež s odkazom na stránku automat.gov.sk, ktorá prehľadne informuje o aktuálne platných opatreniach v jednotlivých okresoch.

Eliášová dodala, že zároveň sa distribuuje 600-tisíc letákov pre poberateľov starobných dôchodkov, ktorým sú vyplácané v hotovosti.

Ministerstvo tiež každý týždeň posiela aktuálne informácie a grafiky k očkovaniu a opatreniam všetkým starostom a primátorom, distribuuje ďalšie propagačné a informačné materiály. V rámci zazmluvneného mediálneho priestoru vysiela tiež televízne a rozhlasové spoty na podporu očkovania.

„Rezort zároveň pripravuje nový koncept kampane a pokračuje v ďalšom zazmluvňovaní mediálneho priestoru. Robíme všetko preto, aj v spolupráci so zástupcami samospráv a ďalších inštitúcií, aby sa podarilo čo najviac ľudí zaočkovať a ochrániť pred vážnym priebehom ochorenia,“ uviedla Eliášová pre Štandard.


Ďalšie články