Dnes sa Matúš Zajac v svojom seriáli bude venovať fotografovi, ktorý ako azda nikto iný videl všetky vojny v Afganistane za posledné polstoročie.

Roger Fenton sa v roku 1855 rozhodol s ťažkou fototechnikou a s jednoduchým povozom, v ktorom mal aj svoje fotolaboratórium, nasnímať portréty vojakov Krymskej vojny. To bol začiatok vojnovej fotografie, ktorej sa od tých čias venovalo a doteraz venuje tisíce fotografov. Mnohí z nich riskujú svoje životy. Od tohto momentu sa vojnová fotografia stala osobitným žánrom. Počas vojnových konfliktov by sa mal každý autor pokúsiť zaznamenávať svojimi vedomosťami a objektivitou pravdivé informácie o dôsledkoch na bezbranných ľuďoch, ktoré neskôr uverejní v médiách, ale aj v knižných publikáciách a na výstavách.

Fotograf Mathew Brady už v rokoch 1861 až 1865 zaznamenal dôsledky smrti pri americkej občianskej vojne Sever proti Juhu. Tento autor posunul estetiku fotografie do pravdivého, až esteticky drsného prevedenia. Od tejto chvíle sa stala vojnová fotografia pre ľudí krutým vyobrazením doby.

Vojnám a konfliktom sa venovalo niekoľko osobností mapujúcich prvú, druhú svetovú vojnu, vojnu vo Vietname a ďalšie konflikty po celej planéte. Väčšina z fotografov rozpráva po návrate domov o pomoci a o snahe privodzovať fotografiou zmeny, no časom zistili, že to bol vždy len sen či ilúzia. Iste, niektorým sa podarilo fotografiou motivovať ku zbierkam alebo k diskusii, ale vždy po čase sa táto snaha vyparila ako voda z vriaceho čajníka.

Napríklad fotografie z Vietnamu mal Philip Jones Griffiths zakázané uverejniť knižne v USA pre jeho kritický pohľad aj na vojakov USA, a tak nakoniec knihu musel vydal na európskom trhu. Dodnes sa podarilo knihu predať už v niekoľkých nákladoch.

Dnes je, žiaľ, už toľko fotografov, že si čitateľ už ani neuvedomuje ich mená. Fotografie tých najlepších sa pre médiá stali, žiaľ, veľmi nákladnými a nahrádzajú ich amatérske fotografie, ktorých snaha uspieť niekedy končí smrťou pre ich nepripravenosť a nevedomosť o príslušnom priestore. Vojnová fotografia nesie okrem etiky ešte veľa ďalších špecifík, ktoré jednoducho zachránili život tým najskúsenejším. Ale našťastie sú medzi nami aj fotografi, ktorí realitu menia na umelecké diela. Jedným z nich je fenomenálny James Nachtwey.

Rozhodol som sa vám preto predstaviť túto podľa môjho názoru hlavnú osobnosť vojnovej fotografie od druhej polovice dvadsiateho storočia až po dnes. James Nachtwey je charizmatický Američan s imidžom elegána v bielej košeli a s vždy upraveným účesom, rozpoznateľný od ostatných na veľkú vzdialenosť. Narodil sa 14. marca 1948 a neskôr vyštudoval históriu umenia a politické vedy. Predtým, ako sa rozhodol byť pútnikom s fotografickou technikou po miestach hrôzy, pracoval ako šofér kamiónu či predajca lodí. Rok 1976 sa stal pre neho štartovacou čiarou, keď začal spolupracovať s malým periodikom v Novom Mexiku v USA.

(viac…)

To najlepšie
zo Štandardu

Štandard

Prihláste sa na odber
najlepších článkov týždňa
na denníku štandard.