Staviame málo, priznáva minister dopravy a výstavby Andrej Doležal. No i keby sa peniaze na diaľnice a rýchlostné cesty okamžite znásobili, nedali by sa využiť, lebo na ich minutie treba projekty. A tie sa dajú začať pripravovať iba vtedy, ak je od vlády prísľub väčších peňazí do dlhšej budúcnosti. Záväzné rozpočtové kalkulácie sa však na Slovensku robia iba na rok dopredu. Problémy dnes navyše robia strmo rastúce ceny stavebnín. Ozývajú sa dodávatelia žiadajúci prehodnotiť ceny dohodnutých štátnych stavieb. Problém sa už rieši na úrovni predsedu vlády, potvrdzuje Doležal. Treba na to vypracovať nové pravidlá, rozhodujúce slovo má mať na záver Brusel.     

Váš rezort je široký. Ale čo sa v súvislosti s ním najviac skloňuje, sú diaľnice, rýchlostné cesty. Pri nástupe do funkcie ste povedali, že medzi vaše priority patrí zrýchlenie výstavby diaľnic. Dnes veľké zrýchlenie nebadáme.

Tempo výstavby na Slovensku nie je problém, problémom je, že staviame málo. Skorigoval by som uvedený cieľ, ktorým je rýchlejšie stavať diaľnice. Po doterajších skúsenostiach by som viac zdôraznil investovanie do železničnej infraštruktúry. Verejnosť, prirodzene, viac zaujímajú rýchlostné cesty a diaľnice. Ale budúcnosť dopravy je viac na železnici ako na ceste. Krajinám, ktoré majú postavenú základnú rýchlostnú sieť, sa o železnici ľahko rozpráva. Na Slovensku základná cestná sieť ešte stále chýba. Nemyslím si, že by sme niektoré procesy nezrýchlili. Za prvých šestnásť mesiacov a zároveň počas covidu sme dokázali rozpohybovať kľúčové stavby na Slovensku. 

Ktoré?

Napríklad tunel Višňové. Bola to stavba, o ktorej sa hovorilo, že je nedostavateľná a takmer nikto nám neveril. Počas covidu sme dokázali dokončiť súťažný dialóg, dosadili sme profesionálny manažment. Dokázali sme vysúťažiť stavbu a podpísať zmluvu.

To je jedna stavba.

Nehovorím o jednej stavbe. Kolaps hrozil stavbe Hubová – Ivachnová. To je stavba, ktorá plynule nadväzuje na úsek Turany – Hubová. Dokázali sme obstarať a podpísať rýchlostnú cestu R3 na Orave. Tá sa obstarávala štyri roky. Pred vyhlásením máme obstarávanie druhej etapy cesty R4, obchvatu Prešova. Dotiahli sme súťaž Šaca – Košické Olšany. Resuscitovali sme celú D3 na Kysuciach. Verejne sme priznali, že tu chýba environmentálna štúdia, respektíve pôvodná bola neaktuálna. Najbližší rok a pol budeme ešte robiť environmentálnu štúdiu, ale popri tom pripravujeme územné a stavebné konanie. Rozbehli sme veľkoplošné opravy ciest prvej triedy po celom Slovensku. 

Ale ľudia vnímajú výstavbu stále ako veľmi pomalú.

Doteraz sa stavalo príliš veľa a pripravovalo sa príliš veľa stavieb. Dávali sa politické sľuby, ktoré sa nezakladali na realite. Preto som presadil dokument, ktorý sa volá Priority vo výstavbe cestnej infraštruktúry. Nemáme peniaze na to, aby sme stavali všetko. Preto sa občanom zdá, že staviame pomaly. My však hlavne staviame málo. Do ciest vrátane eurofondov investujeme 700 miliónov eur ročne. Do železníc 300 miliónov eur. Pre porovnanie, Česi investujú päť miliárd eur. Z tohto pohľadu sa rozprávajme o tempe výstavby. Staviame málo a pritom pomaly.

To, čo ste vymenovali, sú všetko stavby, ktoré sa začali ešte pred vašim nástupom. Chýba nám však príprava ďalších stavieb. Projekčné ateliéry stoja, nepracujú.

Generálne to takto nemôžeme tvrdiť. Nie je pravda, že sa nepripravuje. V prioritizačnom materiáli je vyčlenená čiastka na projektovanie.

Skutočne sa míňajú tie peniaze?

Ten dokument sme schválili len pred niekoľkými mesiacmi.

Mal byť definitívne schválený ešte koncom minulého roka, namiesto toho sa to natiahlo až do mája 2021.

Dňa 15. októbra 2020 som zverejnil zoznam investičných priorít. O čom sme sa hádali, boli financie. Zoznam investičných priorít sám osebe nič nehovorí. Až keď naň namapujete financie, stane sa z neho harmonogram výstavby.

Ale ja v tom materiáli harmonogram nenachádzam. Pri projektoch vidím v kolónkach na jednotlivé roky nejaké číselné údaje v eurách. To je všetko.

Každý rok je plán preinvestovať 700 miliónov eur. Nie je pravda, že na Slovensku sa nestavia. Stavia sa podľa toho, aké  kritériá sme dostali z ministerstva financií, zo štátneho rozpočtu. Ak by sme si povedali, že chceme stavať za 1,5 miliardy eur ročne, tak začneme pripravovať viac projektov. Peňazí dnes nemáme toľko, že by sme stavali všetko. Ak mám iba 700 miliónov eur, potom ich dôslednejšie poprevraciam v rukách a pôjdem podľa jasných priorít.

(viac…)

To najlepšie
zo Štandardu

Štandard

Prihláste sa na odber
najlepších článkov týždňa
na denníku štandard.