Vianoce môžu byť smutné, obnoviť svetový obchod po pandémii nie je vôbec jednoduché

Kontajnery v čínskom prístave Čching-tao, ilustračná snímka. Foto: TASR/AP Kontajnery v čínskom prístave Čching-tao, ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Globálny obchod sa po pandémii vracia na rekordné úrovne. Zároveň však čelí nedostatočnej kapacite medzinárodnej prepravy. Pandémia a súvisiace obmedzenia prepravu zdražujú a dochádza k výpadkom zásobovania. Následky zrejme pocíti aj bežný spotrebiteľ v Európe.

Svetová obchodná organizácia (WTO) hlási výrazné oživenie medzinárodného obchodu. Je to ďalší indikátor, že globálna ekonomika sa zotavuje zo šoku vyvolaného pandémiou čínskeho koronavírusu a následnými obmedzeniami. Index, ktorým WTO sleduje vývoj globálneho obchodu, dosiahol najvyššiu hodnotu od vzniku v júni 2016.

Napriek tomu medzinárodný obchod čelí mnohým problémom a rýchly rast sa v najbližšom období zrejme spomalí. Oživenie výroby i dopytu naráža na obmedzené prepravné kapacity. Výsledkom je nedostatok niektorých tovarov, materiálov či surovín v rôznych častiach sveta a tiež rýchlo rastúca cena prepravy. Vyššie ceny prepravy sa následne premietajú do vyšších cien tovarov a služieb.

Hoci nám je medzinárodná preprava obvykle veľmi vzdialená, v najbližšom období jej problémy pocítime všetci.

Kontajnery na nesprávnych miestach

Problémy v medzinárodnej doprave vznikajú kombináciou viacerých faktorov, no spoločným koreňom je stále najmä pandémia. Šírenie nového koronavírusu spôsobilo narušenie zabehnutých výrobných a obchodných reťazcov a s nimi súvisiacej logistiky. Postupné otváranie – a často i opätovné zatváranie – jednotlivých ekonomík neumožňuje jednoducho vrátiť veci do pôvodného stavu.

Príkladom môže byť nedostatok kontajnerov na prepravu tovarov z Číny. Kým v globálnom súčte je kontajnerov dostatok, na konkrétnych miestach chýbajú. Príčinou je najmä obnovenie výroby v Číne a dopytu po čínskom tovare v Spojených štátoch. Lodným spoločnostiam je dnes omnoho výhodnejšie voziť plné kontajnery do Ameriky než prázdne opačným smerom.

Na prvý pohľad sa zdá, že lode i kontajnery musia plávať v oboch smeroch. No kontajner po vylodení putuje ďalej po súši, nasleduje vykládka a cesta späť do prístavu. Pri súčasných cenách je pre dopravcov nevýhodné čakať na naloženie prázdnych kontajnerov. Za prepravu kontajnerov smerom z Číny do Spojených štátov dostanú viac než desaťnásobok ceny, ktorú dostanú za prepravu v opačnom smere.

Ďalším faktorom je uzatváranie čínskych prístavov. Predminulý týždeň bol uzavretý jeden z terminálov prístavu Ning-po, ktorým ročne prejde 29 miliónov kontajnerov. Dôvodom bol výskyt koronavírusu medzi pracovníkmi. Čína zjavne nemá záujem o import ďalšej nákazy.

Presmerovanie lodí do iných prístavov situáciu ešte viac komplikuje. V Číne je osem z desiatich najrušnejších prístavov sveta a pre pandemické obmedzenia nemôžu fungovať v plnom rozsahu.

COVID-19 môže pokaziť aj Vianoce 2021

Zdanlivo jednoduchým riešením by bolo viac kontajnerov a viac lodí. V súčasnej situácii je to však riešenie na dlhšie obdobie. Nové lode môžu spustiť do prevádzky za dva až tri roky. Navyše, ani väčší počet lodí by nevyriešil rôzne zdržania pre protipandemické opatrenia a zápchy v prístavoch.

Iným dlhodobým riešením je obmedzenie globalizácie a opätovná regionalizácia výroby. Zatiaľ čo dnes pri umiestňovaní výroby prevažujú faktory ako nízka cena práce či miernejšie environmentálne regulácie, ktoré presúvajú ťažisko výroby do Ázie, v budúcnosti môže byť významnejším faktorom cena dopravy a väčšia robustnosť dodávateľských reťazcov.

Napokon environmentálna politika západného sveta je dvojsečná – na jednej strane vytláča “špinavú“ výrobu z vlastného územia, na druhej strane ju len presúva inam a dopĺňa ju „špinavou“ dopravou.

V krátkom období však jednoduché riešenie neexistuje. V najbližších mesiacoch bude zaujímavé sledovať, ako sa prípadné obmedzenia a zápchy v čínskych prístavoch prejavia na predvianočných zásielkach do Európy. Lode zásobujúce Európu čínskym tovarom – aj tie, ktoré sú aktuálne presmerované na pacifické trasy – musia z Číny vyplávať do polovice októbra, aby po 35 dňoch dorazili k európskym brehom. Ak by ich nakladanie niečo zhatilo, tovar sa do Európy nedostane včas.

Problémom by zďaleka neboli len chýbajúce darčeky pod stromčekom. Ďalšia nevydarená sezóna môže mnohých obchodníkov definitívne položiť.


Ďalšie články