Minister dopravy je vo funkcii viac než rok a stále nezačal pripravovať viaceré stavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré sú prioritami, upozorňuje Ján Kovalčík z inštitútu INEKO. Kľúčové je podľa neho bezodkladne naštartovať projektovú prípravu tých spoločensky najprínosnejších. Ako príklady uvádza výstavbu diaľnice pri Kysuckom Novom Meste, nových ciest mimo obcí severne od Nitry, pri Kežmarku i na Orave. A tiež niektorých úsekov na východnom Slovensku, napríklad plánovanej cesty od Prešova smerom na Svidník.

Vlani výrazne poklesol výkon stavebníctva. Ako sa to prejavilo na stavbách slovenských ciest?

Nedošlo k nejakému dramatickému poklesu. Celkový pokles stavebnej produkcie o 11 percent v takom mimoriadnom roku je pochopiteľný. Jednak v súvislosti s pandémiou, jednak preto, že zásoba nakontrahovaných prác sa znižovala. Čo sa týka minulého roka, nesúvisí to ešte s tým, že by nová vláda neobjednala nové významné zákazky.

Takže zdedila veľa po predchádzajúcej.

Áno, už v predchádzajúcich rokoch zaostávala príprava a začínanie nových stavieb, a tiež sa zväčšovalo meškanie rozostavaných projektov – nielen diaľnice D1 pri Žiline a Ružomberku, ale aj najväčšej stavby železníc pri Púchove.

Už tridsať rokov sa ohýba otázka dokončenia diaľnice z Bratislavy do Košíc. Termínov sme sa napočúvali veľmi veľa. Keď sa na to opýtali terajšieho ministra dopravy, odpovedal, že aktuálne ešte nie možné povedať, kedy sa začne stavať posledný nerozostavaný úsek Turany – Hubová. Takže už sa prestáva hovoriť aj o termínoch.

V tomto oceňujem odpoveď ministra, pretože je poctivejšia, ako bývali predtým. Nedá sa povedať, v akom horizonte bude táto stavba dokončená. Keď si zoberieme, aký zdĺhavý a komplikovaný je proces prípravy, koľko rôznych subjektov môže doňho vstupovať svojimi námietkami, odvolaniami a aké zdržania to môže prinášať, tak spoľahlivo to nevie odhadnúť nikto. Ale to neznamená, že sa máme uspokojiť. Dôležité je, aby si novinári, primátori, starostovia z regiónov, bežná verejnosť i predstavitelia záujmových združení uvedomili, aké otázky majú klásť ministerstvu dopravy.

Aké?   

Nepýtajte sa na konečný termín, ale pozorne sledujte najbližšie potrebné kroky v príprave konkrétnych stavieb, ktoré sú vysoko v poradí priorít. Či sa pracuje na najbližšom kroku v procese projektovania a povoľovania, či tam niečo neviazne.

Napríklad?

Môže to byť spracovanie štúdie uskutočniteľnosti s dobrým posúdením variantov, aby sa po rokoch nemusela opakovať. Inde to môže byť dobre zorganizovaný proces posudzovania vplyvov na životné prostredie, spracovanie projektovej dokumentácie, inde zas územné konanie či už výkup pozemkov a po ňom stavebné konanie. V každej z týchto fáz, aj medzi nimi, je priestor na zdržanie. Z regiónov počuť: Nám to sľubovali, pripravuje sa to dvadsať rokov. Lenže sľubovať a naozaj pripravovať je rozdiel. Minulé vlády sa nehanbili nazývať prioritou všetko, aby v každom regióne boli za dobrých. Odtiaľ sa potom ozývali rôzni predstavitelia, čo pre nich vlastne vláda robí. Príprava vlád sa nesústreďovala na to, čo sú naozajstné priority. Keď chceli uchlácholiť región, ktorý sa začal pýtať, aby nemuseli klamať, dali pokyn Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na objednanie najbližšieho stupňa projektovej prípravy. Odpoveď do regiónu znela: Je to v príprave. Energia, prostriedky a kapacity sa takto trieštili do prípravy desiatok úsekov, hoci pri mnohých nebol reálny predpoklad ani potreba výstavby skôr ako o pätnásť rokov.

Uveďte konkrétny príklad.

V posledných rokoch to boli úseky rýchlostnej cesty R7 popri Dunajskej Strede, ktorá už obchvat má. Alebo prehnane veľkorysé riešenia R1 za Banskou Bystricou a pri Ružomberku, ale aj rýchlostnej cesty R2 pri Trenčíne, na južnom Slovensku či v časti Moldava nad Bodvou – Košice.

Bolo to mrhanie peniazmi?

Nielen. Bolo to aj mrhanie ľudskými kapacitami NDS, ktorá sa musela zaoberať množstvom predčasných príprav a nemohla sa dostatočne sústrediť na skutočné priority. Nič sa nepripravovalo tak, že sa ide bez zastavenia, že sa využijú kapacity na priority, aby sa pri nich nerobili chyby a proces nezdržoval. Aj preto najdôležitejšie projekty dodnes nie sú pripravené. Ďalším dôvodom bolo pretláčanie nevhodných variantov novej diaľnice či cesty. Napríklad D3 na Kysuciach či D1 v úseku D1 Turany – Hubová sa takto zdržali o viac ako dekádu, aj keď sa na ich prípravu minuli už desiatky miliónov eur.

(viac…)

Zadajte váš email a čítajte mesiac zadarmo alebo sa prihláste do svojho účtu.

Zdieľať

To najlepšie
zo Štandardu

Štandard

Prihláste sa na odber
najlepších článkov týždňa
na denníku štandard.