Väčšina revízorov sú slušní ľudia, ale vyjsť z tejto profesie ako normálny a slušný človek nie je jednoduché. V minulosti sa v tejto práci dalo veľmi dobre zarobiť, dnes je už situácia odlišná, hovorí bývalý bratislavský revízor v mestskej doprave, ktorý si prial zostať v anonymite, no ktorého identitu redakcia Štandardu pozná.

Ako sa človek stane revízorom?

Moja prvá motivácia bola zarábať normálne peniaze. Napríklad v roku 2008 som mal na mesačnej výplatnej páske aj 90-tisíc korún [v dnešnom prepočte okolo 3-tisíc eur, pozn. red.]. A to som zďaleka nebol na tom najlepšie z mojich kolegov.

Revízori takto dobre zarábajú?

To platilo v minulom čase. Tí, ktorí sú tam teraz, dostanú tak 1 100 – 1 200 eur. V lepšom prípade 1 600.

Keď človek nastúpi teraz?

Samozrejme, že peniaze musí zarobiť... s vyplazeným jazykom.

Čo sa zmenilo?

Výšky provízií, ktoré sú za zaplatené pokuty. Ostatné zmeny sú len moje dohady. Zmenilo sa však aj to, že do roku 2016 sme dostávali takzvaný výkaz o zaplatených pokutách, teda prehľad o tom, koľko sme na výplatnej páske mali provízií zo zaplatených pokút. Od roku 2016 toto revízori nedostávajú.

Bola táto zmena nejako odkomunikovaná?

Nie.

Takže ste nevedeli, akú časť platu tvoria zaplatené pokuty?

Na výplatnej páske som, samozrejme, mal výšku podielovej prémie. Ale to je len celková suma, o ktorej neviem, z čoho vychádza.

Ako sa táto zmena prejavila na počte či kvalite revízorov v Bratislave?

Viem napríklad, že veľa ľudí, ktorí absolvujú prijímací pohovor a sú prijatí, jednoducho nenastúpia. V poslednom čase ani nemám vedomosť o tom, že by niekto nastúpil.

Neboli vysoké provízie z pokút vyplácané transparentným spôsobom garanciou, že revízor nebude brať úplatky?

Presne o tom hovorím.

To prišlo zo dňa na deň?

Problémy začínali už niekedy v roku 2012.

Keď ste mali 90-tisíc korún, akú časť platu tvorili provízie?

To bol čistý príjem. Základ približne 10 000 korún, pokuta bola 1 400 korún, z takej pokuty som ja dostal 510 korún, pokiaľ bola vyplatená na mieste. Čiže som dostal viac ako tretinu zo zaplatenej pokuty.

A pokiaľ čierny pasažier pokutu na mieste nezaplatil?

Spísalo sa hlásenie, dotyčný si to zaplatil v určených lehotách a prémia v takom prípade bola 210 korún, pokiaľ si dobre spomínam.

(viac…)

To najlepšie
zo Štandardu

Štandard

Prihláste sa na odber
najlepších článkov týždňa
na denníku štandard.