Automobilový priemysel zápasí s nedostatkom čipov. Chýbajúce komponenty znížia tohoročnú výrobu o milióny vozidiel. Čipová kríza by mala byť výstrahou pred prílišnou závislosťou na jednom priemyselnom odvetví a inšpiráciou na diverzifikáciu hospodárstva.

V súvislosti s covidom sa často hovorí o dlhodobých následkoch. Tie rozhodne nebudú len zdravotné a svoj postcovidový syndróm zažije i ekonomika. Kým bežný život sa v posledných týždňoch aspoň zdanlivo vracia k normálu a služby ako-tak ožívajú, výroba zápasí s problémami, ktoré pred pandémiou v tomto rozsahu nepoznala.

Európski výrobcovia tvrdo narážajú na nedostatok vstupov. V stavebníctve sa tento nedostatok prejavuje rastom cien stavebných materiálov, ktorý sa premieta aj do rastu cien nových bytov. Štandard o tom písal tu. V priemysle je zvlášť viditeľný nedostatok čipov, ktorý ochromuje výrobu v európskych automobilkách. Tento vývoj môže byť poučný pre hospodársku politiku.

Automobilový priemysel bez kľúčových komponentov

Minulý týždeň ohlásila česká automobilka Škoda, že predlžuje letnú odstávku výroby. Tá sa pre nedostatok komponentov začala už pred plánovanou celozávodnou dovolenkou a bude pokračovať i po nej. Pre automobilku pritom nejde o lacnú záležitosť, keďže nepracujúcim zamestnancom musí vyplácať náhradu mzdy.

Nejde o ojedinelý prípad, podobné problémy zažívajú automobilky po celej Európe a Slovensko nie je výnimkou. V trnavskom závode automobilky Stellantis obmedzili výrobu v druhom štvrťroku približne o štvrtinu celkového pracovného času. Výpadky postihli aj Volkswagen, ktorý dočasne prerušil výrobu SUV. Čakacie lehoty na nové autá sa predlžujú najmä pri luxusnejších modeloch.

(viac…)

To najlepšie
zo Štandardu

Štandard

Prihláste sa na odber
najlepších článkov týždňa
na denníku štandard.